avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

MVA

av Ellevill

Når jeg registrere et "nytt produkt" og velger "Tjenester MVA fritt" kommer det under I-området? Hvordan får jeg satt dette produktet under U-området så det havner på rett konto?

Hvis jeg ikke kan det hvordan korrigerer jeg det enkelt for alt salget ved MVA-melding og ikke for hver enkelt faktura/bilag? 

Ellevill

ICL-Orkide
27 SVAR 27
Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei Jørn

Mulig jeg bommet her, -jeg selger noen undervisningstjenester i Norge og EU, begge altså uten MVA. Jeg trodde "U" mener Utenfor MVA fritt, i stedet for "I" som er Innenfor MVA fritt?

Mine tjeneste "Undervisning Norge" og "Undervisning EU" skal settes opp med riktige MVA-koder, som vel skulle inn på konto 3220 for Norges del, men når jeg velger "Tjenester fritt MVA" så havner det vel på 3120? Så hvordan setter jeg det riktig opp for de to tjenestene mine?

Ellevill

ICL-Orkide
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Her finner du informasjon om kontoopsett og salgskontering, klikk her.

Viktig å merke seg at om du har endret mva kodene på selve kontoene i kontoplanen så må du endret det under Innstillinger - Kontoplan. Klikk en gang på kontoen du ønsker å redigere og du vil da få opp mulighet å endre på mva koden.

Håper dette var til hjelp😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei Silje

Jeg har et produkt med salgskontering Tjenester MVA fritt, som havner på 3120, mens jeg skal ha det på å3220.

Jeg har definert ny kontering Tjenester U MVAfritt, 3220.

Så endrer jeg kontering på produkteten og sjekke hva MVA-melding for perioden viser, og det er ingen endring, MEN for en NY faktura laget etter produkt-konterings endringen kommer riktig.

Så hvordan få endret hvor de gamle fakturaene havnet? Der henger tydeligvis tidligere kontering igjen?

Ellevill

ICL-Orkide
Godkjent løsning
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ok skjønner. Disse gamle fakturaene med feil kontering mot 3120 er bokført ikke sant?

Hvis det er tilfellet så får du ikke endret bokføringen og du kan for eksempel gjøre enten 1. eller 2. som beskrevet her:

1. Anullere de gamle fakturaene, kopiere dem og opprette dem på nytt med korrekt salgskontering.
    1. Dette vil føre til flere bilag men det vil da bli korrekt i regnskapet.
  2. Sjekke saldo i perioden på 3120. Opprette et manuelt bilag (Regnskap - Bilag - Nytt bilag) hvor du fører Sum på Debit konto 3120 og samme saldo Kredit 3220.

Var det forståelig?
Ønsker du mer innspill med tanke på føringen, dato osv så kan jeg overføre tråden til faglig forum igjen, men teknisk så er dette de to løsningene jeg vil anbefale deg å gjøre 😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr (Oppdatert ‎17-03-2021 12:20 av Eirik Myhr )

Hei!

Igjen ikke meningen å ta over tråden, men jeg har vært/er i samme dilemma som trådstarter 😄

Siden jeg gjør en del kunstnerisk arbeid som er utenfor mva-området, har jeg brukt en salgskontering som jeg lagde selv, som jeg kalte "Tjenester mva-unntatt", som går mot konto 3220, i stedet for 3120... Som vel er det trådstarter her etterlyser også?

Dette gjorde jeg fordi jeg ikke fant en ferdig salgskontering for mva-unntatte tjenester, kun "mva-fritt" (som jeg lærte i fjor at er to forskjellige ting)... Håper jeg har gjort dette riktig, da. 😅

Og hvis jeg har forstått dette riktig, hadde det nok vært til hjelp for en del folk som driver mva-unntatt arbeid (kunst, undervisning etc.), om programmet kom ferdig med en egen salgskontering for "tjenester mva-unntatt". 🙂 Ellers vil nok mange av oss tenke at det er riktig å bruke "tjenester mva-fritt", og det blir vel ikke helt riktig..?

av Jørn Karlsen

Hei

Alt som selges MVA fritt er MVA fritt.

MVA fritt utenfor MVA området er eks. salg til Svabard.

Det er oppdelingen av innenfor og utenfor MVA området.

Så selger du kunst i eks. Oslo, så er det MVA fritt innen for MVA omårdet.

Selger du kunst til Svalbard på er det MVA fritt Utenfor MVA området.

Så blir det annerledes hvis du selger til utlandet, da er det MVA fritt og skal i egen post i MVA-meldingen.

Kurs og Kunst er det samme i tilfellene her.

Det er forskjell på MVA fritt og ikke, det er ikke det samme som utenfor eller innen for MVA omårdet.

Håper jeg har forklart meg på en forståelig måte.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen Jørn,

Jeg ser hva du sier, men det er noe helt annet enn jeg har hørt alle andre steder? 🧐

F.eks. her: https://www.smartepenger.no/skatt/3428-merverdiavgift

Eller hos Skatteetaten: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva/forskjellen-pa-fr...

Ikke meningen å være vanskelig. Bare litt viktig for meg å få dette riktig, før skattemeldingen.

Benytter samtidig anledningen til å takke for et veldig informativt og nyttig webinar på mandag 😊👍

av Jørn Karlsen

Hei

Ingen problem, definisjoner kan være vanskelig.

Fritak eller unntak fra merverdiavgift, er ikke det samme som utenfor MVA området

MVA innen for området, er vanlig salg i Norge med MVA

MVA fritatt for mva, er salg på varer og tjenester som er fritatt for MVA i Norge.

Så er MVA uten for området noe annet her er det lett å blandet med Varer og tjenester uten for området.

Uten for området betyr uten for Norsk MVA området, dvs. eks. Svalbard og utlandet.

I linken du har lagt ved fra skatteetaten er det kun nevnt fritak og unntak fra merverdiavgift

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen,

Tusen takk, da begynner dette å bli litt klarere! 🤩

Det virker som disse begrepene brukes veldig mye om hverandre! Leste du den andre linken jeg sendte deg? https://www.smartepenger.no/skatt/3428-merverdiavgift 

Her bruker de "utenfor mva-området" slik jeg snakket om. Men dette må altså være feil..?

Det som fremdeles forvirrer meg aller mest, er at begrepene blandes inne på Visma eAccounting. Se screenshots fra kontohjelp.no. Her er beskrevet forskjellen mellom 3120 (tjenester mva-fritt) og 3220 (tjenester mva-unntatt). Den kontoen jeg bruker er 3220 (tjenester ifbm. kunst og kultur).

Men inne i kontoplanen på eAccounting kalles 3220 både for "unntatt avgiftsplikt" og "utenfor avgiftsområdet". Dette må jo da også være feil? Det burde stått "unntatt fra mva-loven" og ikke "utenfor avgiftsområdet" her?

av Jørn Karlsen

Hei

ja det er forskjell på mva pliktig og fritatt for MVA, i forhold til innen for mva området og utenfor MVA området.

Ser det skrives litt forskjellig på forskjellige steder. vil håpe og tro de mener det samme som jeg har skrevet. men bruker litt forvirrende beskrivelser. (kan nok skje jeg gjør også)

Bildene du har lagt ved er vel ikke helt klare, men legg også merke til at konto plan kan variere fra system til system. I Visma eAccounting bruker vi standard konto plan NS4102

I Visma eAccounting har vi disse kontoene

3220 Salgsinntekt tjenester, utenfor avgiftsområdet

Er til salg utenfor området (Svalbard eler utlandet)

3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri, skal brukes til avgiftsfritt salg i Norge.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Jeg forklarte meg litt dårlig, beklager.

Poenget mitt er at også innenfor deres eget system, omtales «unntatt avgiftsplikt» og «utenfor avgiftsområdet» som det samme. Ref. beskrivelsen man får når man går inn på alle 32xx-kontoene i kontoplanen til eAccounting.

Beskrivelsen av konto 3220 er «Salgsinntekter på tjenester som er unntatt avgiftsplikt». Samtidig heter den «Salgsinntekt tjenester, utenfor avgiftsområdet». Det finnes ingen konto som gir meg det ene uten å gi meg det andre. Og det som er riktig for meg er «unntatt avgiftsplikt». Ikke fritt/fritatt.

Mener du at konto 3120 skal brukes BÅDE til mva-fritt og mva-unntatt omsetning? For jeg synes det virker rart å blande de to.

Skal uansett ikke plage deg noe mer med dette nå. 🙂 Ha en fin kveld 😊

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis det er feil i Visma eAccounting, melder jeg selvsagt dette tilbake til programmererne.

Konto 3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri (salg i Norge)

KOnto 3220 Salgsinntekt tjenester, utenfor avgiftsområdet ( Slag uten for området eks. Svalbard og utlandet) 

Dette er riktig, hvis du vet det er feil andre steder, så gi gjerne beskjed, så det kan bli endret.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei, 3220 brukes også i Norge for Unntatte tjenester som f.eks. undervisning...🙃

Ellevill

ICL-Orkide

av Jørn Karlsen

Hei

Mulig du bruker konto 3220 på avgiftsfritt salg, men det er ikke korrekt.

Konto 3220 Salgsinntekt tjenester, utenfor avgiftsområdet, har MVA kode U-Ingen MVA utenfor MVA området og er slag til utlandet  

Konto 3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri, MVA kode I. Ingen MVA innen for MVA området. Som er avgiftsfritt salg i Norge.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei Jørn

Jeg trodde jeg endelig hadde fått styr på dette, men nå blir jeg usikker.

Jeg selger bl.a. undervisningstjenester som, så langt jeg leser det, er UTENFOR avgiftsområdet, ikke MVA fritt Innenfor (Skatteetaten).

Kontokodene fra Visma ser slik ut (Koder 20 I U). Min "Undervisning" skulle kodes med U.

Jeg har lagt et produkt, som jeg mente ikke skulle på standard 3120, men lagt det på 3220 (Produktoppsett).

Kontoplanen ser slik ut (Kontoplan). Jeg har lagt dette til 3220.

MVA-meldingen ser slik ut (MVAmelding). Punkt 1 i MVA-meldingen skulle dekke mitt eksempel, og Undervisning havne her.

Så hva nå? Har dere en tydelig anvisning på
-avklaringer av riktig bruk av konti++
-hva jeg gjør videre?

Henger meg på Eirik her, kanskje dere kunne legge inn noen flere konti som "standard" (produktoppsett)?

Ellevill

ICL-Orkide

av Jørn Karlsen

Hei

Tro du blander sammen fri tak og unntak. Det er ikke det samme som Utenfor MVA området.

Tror nok mange tar feil her.

eneste forskjellen på MVA meldingen er at du evt. rapporter salget som utenfor MVA området i stede for innen for MVA området.

Det er ikke noe skatteetaten får sjekket ved innlevering av MVA Meldingen. Så du får ingen feil melding på dette.

Håper det er en forklaring som gjør at det blir lettere å forstå.

Du bør endre slik at salgene i fremtiden kommer på riktig konto, og bruke riktig MVA kode. Slik at MVa meldingen viser tall i riktig post.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei Jørn, se mitt svar til Eirik og deg nettopp i svar til Eiriks mail nettopp

Ellevill

ICL-Orkide
Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Jeg tror vi alle har litt rett og litt feil.

Jeg snakket med Skatteetaten i dag. De var tydelige på at omsetning på Svalbard og i utlandet er mva-fritatt og ikke unntatt, og hører derfor hjemme under 31xx-kontoene, ikke 32xx.

Mva-loven §1-2 i Lovdata har en definisjon på «utenfor avgiftsområdet» som støtter Jørn sin definisjon, altså geografisk område. Samtidig er også loven klar på hvilke inntekter som er mva-fritt, og hvilke som er mva-unntatt (§1-3 og utover).

Kultur/kunst og undervisning er mva-unntatt – ikke mva-fritt. Det må derfor også føres som mva-unntatt og ikke mva-fritt.

Skatteetatens egen veiledning til næringsoppgaven, sier dette:

Post 3000 - Salgsinntekt og uttak – avgiftspliktig

Post 3100 - Salgsinntekt og uttak – avgiftsfritt innenfor merverdiavgiftsloven

Post 3200 - Salgsinntekt og uttak – utenfor merverdiavgiftsloven

Legg merke til ordlyden: Utenfor merverdiavgiftsLOVEN, ikke området.

Utenfor merverdiavgiftsloven = mva-unntatt

Årsaken til forvirringen er at begrepet «utenfor merverdiavgiftsOMRÅDET» i flere sammenhenger brukes der man egentlig mener «utenfor merverdiavgiftsLOVEN». Dette skaper forvirring fordi det, som Jørn sier, egentlig betyr geografisk område.

Til og med kontoplanene (heriblant NS4102) bruker begrepet «utenfor merverdiavgiftsOMRÅDET» som tittel på kontoene under 32xx, der de egentlig henviser til «utenfor merverdiavgiftsLOVEN», altså mva-unntatt inntekt. Akkurat dette ble nettopp bekreftet av en regnskapsfører jeg stoler på, som jobber spesifikt innenfor kultursektoren, og som kjenner til problemstillingen.

Går man inn på feks konto 3220 i Visma eAccounting sin kontoplan og leser BESKRIVELSEN, så bekrefter ordlyden at dette er mva-unntatt inntekt - men TITTELEN på kontoene er «utenfor avgiftsområdet», som åpner for en feiltolkning i retning av «utenfor geografisk område». Denne feilen kommer nok ikke fra Visma, men fra kontoplanen (NS4102) som bruker samme ordlyd.

Jeg har ført alle mine mva-unntatte tjenester (kunst og undervisning, salg i Norge) på 3220. Dette havner da på riktig post i næringsoppgaven (3200) og på post 1 i mva-meldingen. Jeg sjekket selv både tidligere mva-meldinger og næringsoppgaven min fra 2019 for å være sikker.

Oppryddingen som må gjøres, er i kontoplanene som beskriver 32xx-kontoene som «utenfor avgiftsområdet». Det burde stått «utenfor merverdiavgiftsloven». Enten det, ellers så må definisjonene justeres i selve mva-loven, slik at lov og praksis blir det samme.

Enn så lenge: Er man noenlunde enige om hva de ulike kontoene brukes til, og tallene havner på rett sted i skattemelding, næringsoppgave og mva-melding, er jo det egentlig det viktigste. 🙂

Flere kilder:

Kontohjelp.no

Diskusjon på regnskapsguiden: https://regnskapsguiden.com/salgsinntekt-post-3200-eller-3100/

Skatteetatens veiledning: https://www.skatteetaten.no/globalassets/skjema/2019/rettledning/rf-1176b.pdf

av Jørn Karlsen

Hei Erik.

Ser du legger ved link til kontohjelp, og andre nettsider.

Det er fint du sjekker opp, men som jeg nevnte til deg i forrige uke.

Det er forskjell på utenfor og unntatt for MVA.

Så er det viktig at du bruker de kodene som er satt opp i det systemet som du benytter. For å være sikker på at det blir riktig.

Evt. ville jeg ring skatteetaten, hvis jeg var usikker. Det gjør jeg også av og til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei Erik og Jørn

Ja her er det mye fram og tilbake, og takk til deg Erik for research med info til temaet!

Men så da.... Jeg er helt ny nå i MVA-verdenen fra årsskiftet.

Jeg har tidligere bare hatt undervisningstjenester, men fra årsskiftet også MVA-belagt tjeneste. Så da har jeg behov for veldig konkret å vite hvilke konti jeg skal bruke for de ulike situasjonene for at de skal havne på rett sted i MVA-meldingen. 
Jeg ville f.eks. antatt at undervisning og utlandssalg og De første 50.000 ikke skulle havne i samme boks i MVA-meldingen, men snarere i hver sin? 

Så veldig konkret, -kunne jeg få en anvisning fra deg Jørn (= Visma) om hvilke konkrete konti jeg skal bruke så jeg snart kan finne nattero...🤔, siden Visma vel har klar oversikt over hvor de ulike postene i MVA-meldingen havner ved innlevering gjennom Altinn?
Dette er de ulike situasjonene jeg trenger å få riktig plassert:

• Undervisning ("Unntatt MVA") til Norge.
  • Undervisning ("Unntatt MVA" eller "Utenfor MVA"?) til utland.
  • De første 50.000 NOK omsetning (er de "Unntatt" eller "Utenfor" eller noe annet?), men hvilken konto skal det på?
  • MVA-tjenester etter 50.000 er vel grei med 3120...?

Hilsen stadig mer "Ellevill" 😉

ICL-Orkide