avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Merverdiavgift

Vi er akkurat startet og er ikke mva pliktig før vi runder våre første 50 000 en gang iløpet av 2016. Hvordan fjerner vi mva på faktura?

6 SVAR 6
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Re: Merverdiavgift

Gå til innstillinger - firmainstillinger - bokførigsopplysninger. Og under MVA - periode: velg Ikke MVA pliktig. Vet ikke om dette er nok, men det er  i hvert fall en start. Og så kan du jo legge inn salgsartiklene dine som "varer - mva fritt" eller "Tjenester mva-fritt". Da blir det ingen mva på faktura.

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Sliter med samme problem. MEN. Når du fjerner Velg ikke mva pliktig, så fjernes kun MVA etter org nummer på fakturaen. For å fakturere uten mva, må du inne på artikkel sette at det mva fritt. Problemet i mitt tilfelle er at jeg driver med detalj handel, og må fakturere kundene full pris, men uten spesifisert mva. Det vil være en hinsides jobb og kanskje måtte kreditere 200 kunder den dagen man når kr. 50.000 for så å kreve inn mva beløpet. 

Hvordan kan dette løses. Ser på det som en altfor tidkrevende jobb å måtte endre netto beløpet på alle varer nå, for så å endre dette tilbake på et senere tidspunkt.

Hva er følgende om mva er spesifisert på fakturaene til private, den dagen man skal søke om å bli mva pliktig?

Må bare si at dette såkalte MVA fritaket er fullstendig fjas. Spesielt for meg som da i tilegg driver med import av varene jeg selger. Dette betyr helt enkelt at alle mine varer er 25% dyrere for meg i oppstarten. I tilegg får man heller ikke avskriving av mva. SÅ det betyr helt enkelt at det som engang var ment som start hjelp, egentlig kun er en enorm bakdel. 

Highlighted

Hei,

Takk for hjelpen, Tanja V og Lasse Sørensen. Man styrer om det skal stå MVA bak organisasjonsnummeret fra: Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger - MVA periode. Og man velger i tillegg om salgsartiklene skal faktureres med eller uten MVA fra artikkelkonteringen i artikkelregisteret i Visma eAccounting.

Jeg må bare legge til at man ikke trenger å kreditere alle fakturaer som er opprettet før man nådde beløpsgrensen på 50 000. Skatteetaten opplyser: "Når virksomheten er mva-registrert, skal det legges til merverdiavgift fra og med den fakturaen/det salget som overstiger beløpsgrensen."

Det vil altså si at om man allerede har fakturert for 49 000 og så skal opprette en ny faktura på 2 000, så skal det legges til mva på hele dete beløpet som da vil være den fakturaen som overstiger beløpsgrensen på 50 000. Men man trenger altså ikke å foreta seg noe for de første 49 000 i dette eksempelet.

Jeg har funnet frem et innlegg på vår blogg som kan være nyttig lesning ved overgangen til mva plikt. Dette finner dere her.

Håper dette er til hjelp. Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen!

Mvh Tobias Aune Supportkonsulent Visma Mamut AS.

Logget på saksnummer: 71923

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei,

Har passert 50.000 og mottatt registreringsbekreftelse fra skatteetaten på MVA registrering. Har endret MVA periode i Visma EAccounting til en gang pr år.

Hvordan får man endret org.nummeret? Trodde det ville endres automatisk. Det skjer ikke.

Highlighted

Hei Anne Siri,

Dersom du lurer på hvordan du skal få MVA bak organisasjonsnummeret på fakturaen, så kommer dette på av seg selv når du har skrudd på innstillingen for at firmaet er mva pliktig. Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger - Mva periode. Du vil derimot ikke se at MVA står bak organisasjonsnummeret i innstillingene, men det vil komme med på fakturaen.

Mvh Tobias Aune Supportkonsulent Visma Mamut AS.

Logget i saksnummer: 92868

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei. jeg er momsregistrert og skal fakturere et skolekorps for levering av produkter. skal jeg fakturere som vanlig med moms, eller er det egne regler her? bør jeg i såfall behandle dette som en privatperson når jeg oppretter kunden, slik at allle priser er ink mva?

mvh

Kai