avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Nytt AS - innbetaling av aksjekapital fra to eiere

Hei!

Vi er to stykk som har startet et nytt AS og lurer på hvordan jeg fører aksjekapitalen riktig. 

Jeg har nå ført 15 000 hver og merket med navn: debet 1920/kredit 2000

Bør jeg dele opp dette slik at vi får hver vår konto eller holder det å merke innbetalingene?

Jeg er ny både som Visma eAccounting bruker og gründer så "bear with me" :))

3 SVAR 3
Highlighted

Re: Nytt AS - innbetaling av aksjekapital fra to eiere

Hei Mona

Du har ført helt rett, all aksjekapitil føres på konto 2000 Aksjekapital. Og siden du har merket begge innbetaliingene med navn Har du full oversikt.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Vi har lånt kr 45.000,- av min mor for og starte firmaet....er det da riktig og føre det slik: k/2990 45.000,- d/1920 30.000,- k/2000 30.000,- og til slutt d/8179 45.000,-

differansen på 15.00,- betalte vi til et adv.firma for oppføring av firma i Brønnøysund...de skal vel føres som en kostnad og motkonto?

Highlighted

Hei Mari Therese

Jeg har svart deg i ditt innlegg fra 16. april.

Se link: http://community.visma.com/no/mamut/brukerforum/faglig-forum/?topicId=2482

Hei

Føringene dine er nok dessverre feil og må føres på følgende måte for å få registrert gjeld til din mor på riktig måte.

Og gjelden kan ikke føres som aksje

Lån fra din mor skal føres på følgende måte.

Debet 1920 Bankinnskudd Kr. 45000.

Kredit 2299 Annen langsiktig gjeld kr. 45000,- (her ville jeg opprettet ny konto 2298 Gjeld til og navnet på din mor).

Betaling av advokat føres på følgende måte:

Kredit 1920 bankinnskudd Kr. 15000,-

Debet 6720 Honorarer for økonomisk og juridisk bistand Kr. 15000,-

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen