Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Oppgjør frå kunde

Hei !

Sjå først vedlegg. Normal føring her er for inntekter: D kundekonto - K salgsinntektskonto. Utgifter: D diverse kostnadskonto - K kundekonto. 

Håndtering i eAccounting ?

Mvh. Hallvard Kolle

10 SVAR 10
CONTRIBUTOR ***

Re: Oppgjør frå kunde

Kan ikkje sjå at vedlegg er opplasta ??????

CONTRIBUTOR ***

Hei !

Får ikkje laste opp vedlegg. Er problemet hos meg eller Visma ?

Mvh. Hallvard Kolle

CONTRIBUTOR ***

Hei !

Får ikke laste opp vedlegg, så eg får prøve å forklare.

Det er altså oppgjør frå kunde for tømmeromsetning (ingen kundefaktura) der eg skal ha dette ført K salgskonto, D kundekonto.

Forsåvidt greitt, eg kan laga ein kundefaktura.

Så blir eg i oppgjøret trekt for driftskostnader, avgifter, etc. som eg  skal føre D diverse kostnadskonti K kundekonto slik at kravet mot kunden blir rest etter utgifter.

Korleis håndtere dette eAccounting når det ikkje er mulig å føre debet eller kredit direkte på kunder (eller leverandører)?

Mvh. Hallvard Kolle

Hei, Hallvard.

Beklager sent svar.

For å laste opp et vedlegg må du klikke på Last opp vedlegg etter at du har valgt fil, slik at du ser at filen blir lagt til. Gjorde du også dette? Se bildevedlegg.

Når det gjelder føringen vil jeg anbefale deg å skrive et innlegg i vårt faglige forum. Her vil du få svar fra regnskapsfører, som også kjenner til Visma eAccounting, slik at du kan være sikker på at det blir riktig.

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 174110

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community Smilefjes glad
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei, Linn

Ja, eg velger fil og klikker på last opp, men det feilar. Kan prøve på nytt.

Når det gjeld føring så er ikkje dette eit fagleg spørsmål, det er programteknisk som er support sitt ansvar.

Eg veit korleis det skal førast dersom eAccounting var normalt, men som det langt i frå er.

Mvh. Hallvard Kolle

Hei.  Jeg er en annen litt frustrert bruker, som har lært å "lure" systemet litt.  Hvis du lager en kundefaktura med hele salget. og deretter en leverandørfaktura hvor kunden er blitt leverandør med kostnaden.  Deretter blir begge betalt via "kontantkassen".  Da har du vel løst det hele også mht til eventuell mva. 

CONTRIBUTOR ***

Ja, det var min første tanke å føre slik du foreslår; og rekneskapet blir riktig mht. Inntekter, utgifter og mva, men kundereskontro vil ikkje gjenspeile dei faktiske forhold.

Visma må på banen her og forklare korleis dette er tenkt håndtert.

Hallvard

Hei Hallvard

Håper jeg har forstått ditt spørsmål korrekt.

For å kunne føre noe via kundereskontro må du ha en faktura. Så i ditt tilfelles må du som du sier lage en faktura.

Når du mottar betalingen, og det er gjort fradrag for driftskostnader, avgifte, så kan dette føres direkte når du fører betalingen.

Merk deg du har ikke fradrag for mva,, hvis du ikke har et bilag på dette hvor det er spesifisert.

Når du fører denne betalineg er det lettest å gå til Regnskap - Bilagsoversikt og nytt bilag:

Se vedlegg.

Fint om du bruker faglig forum for slike spørsmål, da dette er et faglig spørsmål innen regnskp, så er du sikker på å få et raskere og riktig svar med en gang. https://community.visma.com/no/mamut/brukerforum/faglig-forum/

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei

Takker for svar Jørn Karsen; eg har forstått.

Dette var ikkje eit fagleg spørsmål; det var programteknisk.

Då er det vel og mulig å få ført utgiftene før innbetaling, slik at det som står igjen på kunden er det reelle krav (fordring)

Hallvard

Hei Hallvard

Ja du kan føre kostandene før du fører innbetalingen. Hvis du ønsker det så anbefaler jeg deg å legge kostandene på en leverandør på konto 2400 Leverandørgjeld, og motkonto kostandskontoen.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen