Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Opprettelse av egen eiendelskontering

Hei!

Jeg skal til å opprette en egen eiendelskontering for et byggningsstillas jeg har. Så vidt jeg veit er dette noe som er i gruppe d: Personbil, traktor maskiner o.l.. Stemmer dette?

Når jeg så skal opprette denne eiendelskonteringen lurer jeg på følgende:

-Skattemessig avskrivning: er dette saldogruppe c1 som dukker opp under den allerede eksisterende eiendelskonteringen under gruppe d?

-Under eiendelskontoer foreslås konto 1200. Men denne har mva-kode. Det stemmer vel ikke når jeg skal ha en avskrivning at det er mva-kode? Er det riktigere å bruke en annen konto som 1201 eller??

De andre konto-forslagene (Avskrivningskonto 1610, Gevinst ved avgang 3800 og 7800 tap ved avgang). Disse trenger jeg vel ikke å forandre på?

Håper det er noen der som kan si om jeg tenker rett, eventuelt kan hjelpe meg med å tenke rett... Smilefjes glad

Mvh

Vemund

5 SVAR 5

Re: Opprettelse av egen eiendelskontering

Skattemessig avskrivning på et stillas vil være gruppe d. Jeg tror Vismas standardoppsett er feil der når Visma setter gruppe d med skattemessig saldogruppe c1.

Saldogruppe c1 er 20 % hele veien, saldogruppe c2 er 22 % hele veien, saldogruppe d er 20 % hele veien og tilleggsavskrivninger på 10 % første år.

Det skal være mva-kode på eiendelskonteringer, fordi du betaler mva av det du fører på kontoen (på samme måte som at det er mva-kode på kostnadskonti).

De andre konti trenger du bare endre hvis du vil ha egne konti (for sporing) for driftsmiddelet. Antar du mener 6010 som avskrivningskonto, ikke 1610 (som er en mva-konto).

CONTRIBUTOR *

Hei igjen og takk for svar! Smilefjes glad

Et spørsmål til da: Jeg oppretta denne i en ferdig eiendelkonto første gang (personbiler, traktoer, maskiner o.l.) og da jeg førte avskrivninger på denne opp mot det som viste seg å være bilkonto, fikk jeg feilmelding i mva-oppgjøret på alle bilagene som hadde med avskrivningene å gjøre. Dette regner jeg med vil skje om jeg avskriver mot konto 1200 også, ettersom den har mva-kode 25%. Hvordan fikser jeg dette? Smilefjes glad

Dessverre ikke peiling - da må du vente til en av support-guruene dukker opp.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei

Trur det er mulig å velge ingen mva-kode når du bokfører på 12xx konto ( husker ikkje).

Sjå vedlegg for retting av bokført bilag.

Hallvard

Hei Vemund

Beklager sent svar på grunn av påske.

Det er riktig at det skal være Gruppe D.

Først ville jeg startet med å lage en eiendelskontering i tillegg til de som er der, siden eiendelskonteringen som ligger som standart bokfører avskrivningene til konto 1230 Biler. Siden dette er bokført hos deg på konto 1200.

Gå til Innstillinger - Eiendelskonteringer:

Opprett en eiendelskontering som er het lik Personbiler - traktorer, maskiner o.l. (d) men bytt ut navn til Stillasjer og Eiendelskonto til konto 1200.

Så går du inn på konto 1200 og endrer MVA kode til I - ingen avgift innenfor MVA området.

Så til slutt lager du eiendelen ved å gå til Regnskap - Eiendeler

Opprette ny eiendel, Stilasjer og knytt denne til eiendelskontering Stilasjer.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen