avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

mbjugan
CONTRIBUTOR **

Papirfaktura til privatpersoner gjennom Autoinvoice

av mbjugan

Hei!

Vi ønsker å kunne forenkle faktureringen til privatpersoner gjennom å bruke AutoInvoice sin mulighet for å sende papirfaktura i de tilfeller vi mangler e-post til kunden. 

Jeg ser at det er mulig å aktivere e-faktura for privatpersoner og at fakturaen blir sendt i papirformat i de tilfeller kunden ikke godkjenner mottak av e-faktura (innen 3 dager) og ikke har e-post.

E-faktura er forsåvidt et godt alternativ for oss, men dette er et medlemsregister der både telefon og e-post mangler på svært mange og da klarer vi vel ikke å spørre om de vil motta e-faktura(?).

Spørsmålet er da om vi likevel får sendt faktura til AutoInvoice sin printetjeneste?

Mvh

Marius

7 SVAR 7

av Petter Lippestad

Hei Marius,

Det er dessverre ikke mulig å benytte AutoInvoice sin scanningtjeneste i eAccounting, dersom du har lagt inn at kunden er privatperson og at kunden mangler e-post samt tlf.nummer. Kunden må alltid godkjenne avtalen, enten via sms eller via e-post.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

mbjugan
CONTRIBUTOR **

av mbjugan

Hei igjen!

Og takk for kjapt svar!

Er det et alternativ å definere kunden (personen) som firma for så å sende fakturaen til AutoInvoice? Vil den da gå som papirfaktura om kunden mangler e-post?

Mvh

Marius

av Petter Lippestad

Hei igjen,

I teorien hadde dette vært en fin workaround, men ettersom systemet krever et gyldig organisasjonsnummer for at det skal kunne sende som Autoinvoice vil ikke dette fungere. (Uansett om du har lagt inn e-post/tlf.nummer eller ikke)

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

Godkjent løsning
mbjugan
CONTRIBUTOR **

av mbjugan

Hei!

Iom. at jeg kjenner til at dette fungerer i andre Visma-systemer så har jeg gjort en liten test nå. Jeg la inn meg selv om bedriftskunde uten org.nr og e-post og sendte en faktura via AutoInvoice. Fikk da opp vedlagt skjermbilde der jeg trykket "Send" uten at jeg fikk noen feilmelding og faktura er bokført.  I teksten står det at den skal sendes som post om kun postadresse er utfylt så det virker jo lovende. Vi får se om fakturaen dukker opp i postkassa om noen dager 😉

Mvh

Marius

av Petter Lippestad

Da er det mulig jeg har forsnakket meg. Da avventer vi i spenning.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

mbjugan
CONTRIBUTOR **

av mbjugan

Hei igjen!

Til info så mottok jeg fakturaen i går 🙂 

Det eneste som er kjedelig er at jeg ikke får gjort dette med flere fakturaer samtidig via "samlehåndteringen". Prøver jeg det får jeg melding om at  kunden må være satt opp med e-faktura.

Mvh

Marius

av Petter Lippestad

Hei,

Supert, da virker det som det løste seg. Når det gjelder samlehåndtering så blir det en liten begrensning her som du nevner.

Ha en fin dag videre.

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support