avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Erik H
CONTRIBUTOR **

Periodisering av lønn

av Erik H

Driver en virksomhet som utbetaler lønn på etterskudd den 10 i hver måned etter innleverte timelister. Dette føre til at lønnskostnadene blir bokført på feil måned pga kontantprinsippet. Det er derfor ønskelig å periodisere lønnsutbetalingen. Regner da med at det for ordenskyld er greiest å benytte seg av egne separate periodiseringskontoer for lønn, aga og fp. For så å reversere bilaget påfølgende måned.

Er da denne føringen riktig?/kommentarer:

D 5090- Periodiseringskonto lønn

K 2930 – Skyldig lønn

D 5410 – Periodiseringskonto AGA

K 2780 – Påløp aga av påløp lønn

D 5091 – Periodiseringskonto påløpte fp av ikke utbetalt lønn

K 2940 – Skyldige feriepenger

12 SVAR 12

av Jørn Karlsen

Hei Erik

Det stemmer da fører du en manuell avsetning, her kan du fint slå sammen lønn, AGA og feriepenger til et beløp. Da blir resultatet riktig pr. måned.

Eks. lønn du utbetalte i februar so gjelder januar fører du slik:

Januar:

Kredit 2180 Andre avsetninger for forpliktelser

Debet 5090- Periodiseringskonto lønn

Så fører du tilbake bilaget i februar.

Debet 2180 Andre avsetninger for forpliktelser

Kredit 5090- Periodiseringskonto lønn

Så fortsetter du slik hver måned.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

cptCory
CHAMPION *

av cptCory

Hei

Benyttet denne løsningen for å periodisere Lønn, FP, Kjøregodtgjørelse, Diettpenger, AGA og AGA på FP. Fra jan21 til des20. Får nå tyn fra skatteetaten og revisor, med bla. kontroll fra skatteetaten og krav om skriftlig redegjørelse av avvik. Grunnen er at 5090 Kommer med på RF-1022 og det blir ett avvik mellom AGA grunnlag i regnskap pga. periodiseringen og innrapportert grunnlag i alltin fra lønnskjøringer. Er det en annen måte å gjøre dette på som er vennligere for skatteetaten? Blir vel da å benytte noen andre kontoer? Revisor ga tyn for at Lønn, FP, AGA etc. ble slått sammen til ett beløp. Mulig dette er en ikke-sak for andre revisorer eller firma uten krav til revisjon.

av Jørn Karlsen

Hei

Konto 5090 Periodiseringskonto lønn skal ikke være med i resultatregnskapet og å skjema RF-1022.

Når du fører avsetning av lønn, må du også huske å føre den tilbake måneden etter.

Bruker du Visma eAccounting skattemodul,  må du kontakte support, som kan se i ditt system hvorfor konto 5090 kommer med på skjema RF-1022.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Ønsker du at jeg flytter din henvendelse til support?

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

cptCory
CHAMPION *

av cptCory

Takk for svar.

Tilbakefører neste måned, men bruker skatte/årsoppgjør-modulen ja.

Blir dette en support-sak for feil i skattemodulen så flytt gjerne tråden.

av Cecilie Bøhn

Hei, 

Skjema RF-1022 skal vise lønnskostnadene i den perioden de er kommet til fradrag i inntekten og periodiseringen av lønn på balansekontoer for påløpt, ikke utbetalt lønn. Dette betyr at påløpt lønnskostnad i balansen og endring i påløpt lønnskostnad i resultatregnskapet skal tas med i avstemming av lønns- og pensjonskostnader. Derfor kommer saldo på konto 5092 med i RF-1022. 

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning
vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Cecilie Bøhn
Support Consultant
Godkjent løsning
cptCory
CHAMPION *

av cptCory

Takk for tilbakemelding. Dette blir da motsatt av hva den andre eksperten Jørn Karlsen sier?

"Konto 5090 Periodiseringskonto lønn skal ikke være med i resultatregnskapet og å skjema RF-1022."

av Jørn Karlsen

Hei

Konto 5090 Periodiseringskonto lønn, er som jeg skrev, denne kontoen skal ikke inn i RF-1022. Så vet jeg at det har vært en utfordring i Skattemodulen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Bra, da flytter jeg saken til support. Så vil de svare deg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Erik H
CONTRIBUTOR **

av Erik H

Takk for svar. Endte med å slå sammen til ett beløp og føre det slik i hht Sticos:

D 5090 - Periodisering lønn

K 2930 - Skyldig lønn

av Jørn Karlsen

Hei Erik

Grunnen til at jeg foreslo konto 2180 Andre avsetninger for forpliktelser og ikke 2930 Skyldig lønn. Er for at du ikke skal ha avsetning på samme konto som lønnen som skal utbetales.

Da får du bedre oversikt ved avstemming.

Men det er en smaksak.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Soloraid
CONTRIBUTOR *

av Soloraid

Hei, takk for gode tips til periodisering av lønn.

Gjelder dette også for periodisering av kjøregodtgjørelse?
Har utbetalt kjøregodtgjørelse i januar for kjøring utført i desember..

av Jørn Karlsen

hei

Ja det er korrekt.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen