avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Are Solberg
CONTRIBUTOR **

RF-1084 ikke opprettet

av Are Solberg

Ved arbeid med årsoppgjør og skatt får jeg opp en feilmelding under "Kontroller", som ligger under Årsoppgjør - Opplysninger og skatt":

• Det er oppgitt avskrivning i post 6000 i skjema RF-1175 - Næringsoppgave 1. Da må skjema RF-1084 - Avskrivning eller skjema RF-1152 - Avskrivninger for særskilte driftsmidler og påkostninger i kraftverk opprettes.
  • RF-1084 - RF-1084 Avskrivning er ikke opprettet.

Det er ført avskrivning for firmabil siden 2017, så dette er ikke noe nytt som har skjedd i 2020. Feilmeldingen har imidlertid aldri dukket opp tidligere.

Under "skatteskjemaer" i samme modul ligger det kun RF-1030, RF-1175 og RF-1224. Det er ikke mulig å legge til andre skjemaer her. Det er heller ikke mulig å laste ned eller legge til dette skjemaet i Altinn. Det eneste jeg får opp der er en beskrivelse av skjemaet, men selve skjemaet er ikke tilgjengelig noe sted.

Er det noen som vet om dette skjemaet er erstattet med et annet eller om det er noe annet som er feil? Hvorfor genererer ikke eAccounting Skatt dette skjemaet når det er registrert eiendeler og det føres avskrivninger gjennom hele perioden årsoppgjøret gjelder?

8 SVAR 8
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du må i Skattemodulen gå til Opplysninger om skatt - Anleggs register - Trykke på den Grønne plussen øverst tilhøyre og legge inn eiendelen, da vil RF-1084 bli opprettet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Are Solberg
CONTRIBUTOR **

av Are Solberg (Oppdatert ‎09-04-2021 16:03 av Are Solberg )

Aha, takk for det. Da er jeg i hvert fall et skritt nærmere en løsning. Jeg må bare ta med at det ikke er noe punkt "Anleggs register" under "opplysninger og skatt". Det er derimot et punkt som heter "Skattemessige avskrivninger", og det var her jeg fikk opprettet skjemaet. Men det virker ikke mulig å importere data fra regnskapet til dette skjemaet. Når jeg oppretter RF-1084 blir det liggende tomt, uten noen data fra regnskapet eller næringsoppgaven. Eller er det mulig å importere etter at skjemaet er opprettet?

Mvh Are Solberg

av Jørn Karlsen

Hei

Svaret jeg da deg gjelder for AS, har du ENK, så er det litt annerledes.

Har du ført eiendelen i balansen eks. 1230 Biler, og avskrivninger på konto 6010 Avskrivninger transp.midler, maskiner og inventar

Da skal skjema være ferdig utfylt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Are Solberg
CONTRIBUTOR **

av Are Solberg

Hei igjen!

Bilen er ført i balansen på konto 1230 og avskrivningene er gjort på konto 6010 siden bilen var ny. Bilen vises under eiendeler på konto 1230 i balanserapporten for 2020 og den vises også under rapporten "Eiendelsliste" for samme år. 

Mvh Are Solberg

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei Are,

For å opprete/aktivere skatteskjema RF-1084 så må du opprette skattemessige avskrivninger under : Opplysninger og skatt - opplysninger - skattemessige avskrivninger

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Customer Success Manager
Are Solberg
CONTRIBUTOR **

av Are Solberg

Hei!

Det er det jeg endte opp med å gjøre etter det første svaret fra Jørn Karlsen. Problemet er at det skjemaet som da opprettes er helt tomt og ikke knyttet til regnskapet på noen måte. Det må fylles ut manuelt, og det kan fort skape problemer dersom det ikke blir samsvar mellom det som står i skjemaet og det som ligger i regnskapet og som er overført til næringsoppgaven. Litt av poenget med å betale for Skattemodulen er jo å slippe å måtte gjøre disse tingene manuelt eller å måtte betale en regnskapsfører for å gjøre jobben. Så det hadde vært fint om de nødvendige skjemaene faktisk ble opprettet og fylt ut automatisk, som med næringsoppgaven og personinntektsskjemaet.

Mvh Are Solberg

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei Are,

Det kan jeg si meg enig i at det hadde vært bedre ja, men dessverre for nå så overføres ikke de skattemessige verdiene fra Visma eAccounting til Skattemodulen. 
Dette er noe vi er klar over og ligger på en ønskeliste over forbedringer vi ønsker å få på plass i fremtiden.

Beklager det er nok ikke helt det svaret du ønsker, men vi vil fortsette å jobbe med å gjøre skattemodulen enda bedre og mer automatisert.

Gjerne kom med andre tilbakemeldinger. Det setter vi stor pris på både ris og ros😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Customer Success Manager

av Jørn Karlsen

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Så dette må support / teknikere svare på, i min testbase, er RF-1084 opprettet.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen