avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Slavomir Polivka1
CONTRIBUTOR ***

Registrering av betalingen til forskuddsbetalt faktura

av Slavomir Polivka1

Hei

Jeg har foskuddsbetalt varer til en utenlandsk leverandør.
Førte det på konto "Forskuddsbetaling til leverandører":

1920 kreditt
1480 debett

Nå fikk jeg fakturaen og registrerte den på vanlig måte i eAccounting under Kjøp > Leverandørfaktura. Denne har jeg tenkt å sette til betalt nå, men får bare velge at den kan betales fra bank konto 1920. Er det noen mulighet i eAccounting å velge at jeg skal betale fakturaen ved å kreditere konto 1480?

Altså at betalingsbilaget skal være slik:

2400 debet
1480 kredit

Betalingsbilaget som opprettes automatisk, når jeg setter fakturaen til betalt, blir:

2400 debet
1920 kredit
Dette vil jeg helst unngå.

Mvh
Slavomir

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Først vil jeg takk deg for en fin formulert problemstilling 😊

Jeg forstår det slik at du har lagt inn og bokført leverandørfaktura og nå er det siste steget med å registrere faktura betalt mot konto 1480 Forskuddsbetaling til leverandør.

Om du har Visma eAccounting Pro så kan du gjøre dette direkte ved å gjøre følgende:

1. å til Kjøp - Leverandørfaktura Klikke på leverandørfakturaen det gjelder en gang - Handling - Registrere betaling og velge under Betalt fra " Andre kontoer".
  2. Deretter vil du få en linje som heter Velg konto hvor du kan skrive inn 1480 Forskuddsbetaling til leverandør. 

Har du Visma eAccounting Smart versjonen så må dette gjøres via et manuelt bilag som beskrevet her:

1. Gå til Regnskap - Bilag - Nytt bilag. Deretter legger du inn ønsket dato, beskrivelse, under Konto så skriver du inn 2400 Leverandørgjeld. Du vil da få opp en kolonne som heter Reskontro.
  2. Klikk inne i den kolonnen og enten begynn å skriv eller se igjennom listen ved å klikke på det blå ikonet.
    Når du har funnet riktig faktura og valgt denne, så klikker du på + tegnet på høyre side og legger til enda en linje med konto 1480 Forskuddsbetaling til leverandør. Legg deretter inn saldoen i kolonnen for kreditt på høyre side.

Da bør bilaget være i balanse altså nede til høye så skal det stå Differanse: 0,00. 

Hvilken versjon du har kan du se oppe til venstre hvor det vil da enten stå Visma eAccounting Pro eller  Visma eAccounting Smart.

Ønsker du å oppgradere til Visma eAccounting Pro så kan dette gjøres ved å gå til Utvidelser, nederst i menyen på venstre side.

Gi beskjed om noe var uklart 😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
Slavomir Polivka1
CONTRIBUTOR ***

av Slavomir Polivka1

Tusen takk. Det funka som forventet.

Slavomir

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Bare hyggelig 😊

Ønsker deg en fortsatt fin sommer!

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager