avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Regler for mat og drikke?

Hei.

Jeg har fått med meg det er ganske strenge regler for mat og drikke via firmaet. Mitt spørsmål blir da som følger;

1: Lunsj - kan dette betales av firmaet? Eller må jeg da smøre med niste eller betale av privat lomme.

2: Overtidsmat, kan dette betales av firmaet? Vanlig arbeidsdag er jo 8 timer. Jeg starter ofte i syv tiden på morgenen og kommer hjem i 7-8-9-10 tiden på kvelden.

3: Mat i forbindelse med reise. Jeg reiser en del, både med bil og hotellovernattinger og flyturer. Kan måltider på slike turer betales av firmaet?

Isåfall, hvilke posteringer benytter jeg og hvordan er det med refusjon av mva på dette?

Mvh

Aksel

6 SVAR 6
Highlighted
CHAMPION **

Re: Regler for mat og drikke?

Slik jeg forstår det (er ikke revisor):

1) Lunsj. Det er aksept for en viss sponsing av lunsj på jobben, men ikke over 50% av de faktiske utgiftene. Ingen MVA-fradrag (føres uten mva behandling).

2) For overtidsmat er det en del regler, men med fravær fra hjemmet på 12 timer (inkludert reisetid fra/til jobben) er det OK med betalt overtidsmat på jobben så lenge firmaet betaler direkte. Hvis den ansatte betaler/legger ut og skal ha utgiftsgodtgjørelse gjelder en maks beløpsgrense (89 kr for 2016). Link med mer info: http://verdtavite.kpmg.no/overtidsmat.aspx

Ingen mva refusjon på noe av dette slik jeg forstår det.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Mange takker for informasjon.

Da er det vel bare siste punkt jeg lurer på igjen.

Mvh,

Aksel

Highlighted

(updated by Sara Malm VISMA ‎13-09-2017 10:55 )

Hei Aksel,

Vi anbefaler at du sjekker denne typen spørsmål med en autorisert regnskapsfører. Vi har et eget faglig forum som blir besvart av regnskapsførere som du kan bruke. Du finner dette her.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support 

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Takk.

Skal gjøre det

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

hei.. litt i samme gate

som arbeidsgiver betaler jeg for lunsj bonger for mine ansatte. lunsjbong er forhåndsbetalt over faktura, og bongene kan benyttes hver dag eller når vi spiser i kantine.

hvordan føre dette i visma eaccounting? hvilke konto skal utgiften/faktura føres mot? og skal det rapporteres inn på den ansatte også?

mvh

Kai

Highlighted

(updated by Sara Malm VISMA ‎13-09-2017 10:57 )

Hei Kai,

For bistand til regnskapstekniske problemstillinger anbefaler vi at du benytter vårt faglige forum.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support 

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.