avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Regnskapsår/reskontroføring

Jeg starter eAccounting 01.01.16, venter nå på inngåendo saldo fra tidligere regnskapsfører.  Har en bankbilag, om innbetaling fra kunde som gjelder en faktura fra 2015. Før jeg kunne gjøre det, må jeg først registrere den faktura.  Jeg opprettet et manuelt bilag, registrerer 1509 på kredit, og 1500 på debet, samtidig registrerte jeg den faktura under ny reskontroføring.  Da fakturadato er i 2015, spurte det om jeg ville opprette nytt regnskapsår 2015.  Jeg gjorde det, men bilaget ble ikke bokført da jeg ikke var sikker om det var riktig.  Så jeg gikk tilbake til regnskapsår under innstillinger.  Ser at det nå ikke er mulig å registrere inngående saldo for 2016, men funksjonen står på år 2015. Hvordan kan jeg registrere nå den 2015 faktura, så registrere inngående saldo 2016 på et senere tidspunkt når den er klar?
1 SVAR

Re: Regnskapsår/reskontroføring

Hei Oi San Lam,

Siden du nå har opprettet regnskapsåret 2015 så må du også legge inn inngående saldo her, ettersom det kun er mulig å gjøre i det første regnskapsåret. Det er derimot heller ikke noe problem. Saldoen blir automatisk overført i Visma eAccounting så dersom du legger inn en inngående saldo i 2015 og ikke bokfører noe mer på det aktuelle året så vil saldoen også være gjeldende som inngående saldo i 2016. Du registrerer dette når du er klar for det.

Når det gjelder den aktuelle fakturaen og betalingen så vil jeg anbefale at du legger inn fakturaen slik som vist i denne artikkelen og deretter registrerer den som betalt via kasse og bank. Du kan legge det inn enten i 2015 eller 01.01.2016. Det blir litt opp til deg selv.

Med vennlig hilsen
Tobias Aune
Visma Mamut Support

Logget i saksnummer: 97506

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.