avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

SKATTESKJEMAER-REGNSKAPSÅR

Hei

I skatteskjemaer ligger regnskapsåret 2014, 2015 og 2016.
Jeg ønsker jo å velge 2014 men dette lar seg ikke gjøre???

6 SVAR 6
Highlighted

Re: SKATTESKJEMAER-REGNSKAPSÅR

Hei Arne Christian Nyborg,

Dersom du har regnskapsåret 2014 så skal det også være mulig å opprette skatteskjema for 2014 dersom du har tilgag til denne modulen. Du kan se om regnskapsåret er opprettet under: Innstillinger - Regnskapasår. Det er mulig å opprette skatteskjema for 2014, og du kan skrive disse ut lokalt, men Altinn har muligens en sperre for innlevering av disse elektronisk ettersom det er såpass lang tid over tidsfristen. Dette kan eventuelt sjekkes nærmere med Altinn.

Med vennlig hilsen

Tobias

Visma Mamut support

Logget i saksnummer: 82580

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Men da har jeg et påfølgende spørsmål til dette.

Jeg har nå begynt å gjennomgå mitt totale regnskap da jeg aner at regnskapsfører har gjort dette mildt sagt lettvindt når han gikk igjennom alt jeg før hadde gjort i Datax. De fikk alt i 2012 etter at jeg hadde ført selv et par år, lite ble gjort da og i 2013, og i 2014 så måtte jeg få korrekte tall av familiære årsaker, så da betalte jeg dyrt for å få ting gjort. Nå i etterkant ser jeg at mange tall og verdier er ganske enkelt hoppet over og ikke ført på krona (eller ikke innrapportert) slik jeg selv gjorde. Jeg aner at jeg har gått glipp av, for meg, ganske store verdier pga dette og jeg fører derfor hele regnskapet fra dag en på nytt, denne gangen i Eaccounting da det er vanvittig mye raskere å legge inn for meg enn Datax var, ihvertfall nå som jeg begynner å bli varm i trøya..

Men hvorfor er det ikke mulig å hente frem skatteskjemaer for en periode like langt tilbake som oppbevaringsplikten, altså 10 år? Jeg vet at en kan kaste papirene etter 5 år, men en må fremdeles ha digitale kopier i minst 10 år, og strengt tatt kan jeg jo skrive at jeg vil begynne med regnskapsåret for 2007 når jeg velger år... da bør jeg kunne føre skjemaer for det året også, for å verifisere tall.

De skjemaene behøver ikke å kunne sendes inn til Altinn. De må bare kunne fylles ut og printes, all den tid jeg - eller hvem som helst som skulle trenge den funksjonen - må ta personlig kontakt med kemner og Skatteetaten uansett. Jeg må kunne se hvor annerledes mine tall er enn det jeg har fått innlevert, sånn at jeg ikke står dønn i baret ved et evt. bokettersyn all den til JEG er den som til syvende og sist er ansvarlig. Og jeg vil gjerne slippe å måtte betale svindyrt - igjen - for å få andre til å sjekke tallene jeg fører og utarbeide skjemaer atter en gang. 

Så, hvorfor begynner skjemaene så "sent" som 2014, og kan de "bokettersynbare" årenes skjemaer på noe vis fylles ut uten å måtte legge igjen 10 000 kr per skjema ved å ansette en regnskapsfører til å utarbeide de på nytt fra mine tall i Eaccounting??

Mvh

Bjørn Deildok

Highlighted

Hei Bjørn,

Visma eAccounting har ikke hatt støtte for skatteskjema hele 10 år tilbake. Første året vi hadde støtte er 2013.

Skatteskjemaer er noe som er i konstant endring, og for å støtte et skjema kreves det at det legges funksjonalitet for akkurat det spesifikke skjemaet det året. Vi har ikke valgt å gjøre dette bakover i tid. Jeg tror heller ikke Altinn støtter mottak av disse skjemaene så langt tilbake i tid.

Dersom du er usikker på hva som er levert tidligere, vil vi anbefale at du henter ut dette direkte fra Altinn. Dersom du trenger å fylle inn skjema så langt tilbake i tid, på nytt, anbefaler vi at du tar kontakt med skatteeten for bistand til dette. De har sikkert også disse skjemaene tilgjengelig.

Håper dette var oppklarende.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support

Logget i saksnummer: 251949

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei Tobias,

For å oppklare: Jeg vet hva som er levert inn tidligere. Men jeg vet ikke - og betviler - at de tallene er korrekte.  Derfor lager jeg nå i Eaccounting et helt nytt regnskap som går fra dag en for mitt firma, som sluttverdiene for hvert år må inn i skjemaer så jeg får se hvordan de matcher de innleverte oppgaver. Uten å få overført de nye regnskapstallene til skjemaene, ser jeg ikke om det innleverte er gjort korrekt fra før. 

Det jeg får ut fra Altinn / Skatteetaten er således kun de potensielt feil tallene som jeg kan sammenligne det nye regnskapet mot.

Skjemaene må som sagt ikke kunne leveres til altinn. Det er kun for å kunne se om eksisterende, tidligere Altinn-innlevert regnskap matcher tallene i ny føring.

Hva tar en av deres regnskapsførere for å ta ut mine data fra Eaccounting når det første året er ferdig fylt ut av meg og fylle verdiene inn i næringsoppgave, personinntekt og de andre nødvendige skjemaer for det året? Jeg vet jo ikke eksakt hvor alle tallene skal gå siden Eaccounting ikke overfører verdiene..

Mvh

Bjørn Deildok

Highlighted

Hei Bjørn,

Dersom du ønsker bistand fra regnskapsfører, kan jeg anbefale å sjekke opp med en regnskapsfører som benytter eAccounting på denne siden.

Med vennlig hilsen
Tobias
Visma Mamut Support 

Med vennlig hilsen,
Tobias Aune
Visma Mamut Support
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei Tobias,

Takk for det. Det ser jo ut som det dessverre er eneste utvei, selv om jeg frykter at det atter engang er store utgifter for meg...

Mvh

Bjørn Deildok