avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Andreas Lydersen
CONTRIBUTOR *

Særavgift - alkohol

av Andreas Lydersen

Hei,

Ny med eAccounting, men "so far - so good".

Vi er et lite bryggeri, og rapporterer dermed månedlig til både Skatt (om særavgift på alkohol og flasker/plast) og Helsedirektoratet.

Fra Skatt får vi dermed en beregning som må betales inn hver måned: Skal denne føres som en leverandørfaktura?

Fra Helsedirektoratets side er det en minimum årlig avgift på 5000 kroner. Hver måned rapporterer man på salg, og det beregnes en sum. Denne er som regel bare på noen kroner, og siden den ikke overstiger de 5000 skal det ikke betales inn noe. Regner med at de 5000 skal føres som en avgift, men skal de månedlige rapportene føres, selv om summen utbetalt dermed vil avvike fra summen som står oppført på rapporten?

Tips mottas med takk 😉

Andreas

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Andreas.

Da dette er et regnskapsteknisk spørsmål må jeg be deg sjekke dette med en regnskapsfører. På denne siden finner du det vi tilbyr innen regnskapsteknisk hjelp. Her finner du blant annet vårt faglige forum. Der kkan du skrive et innlegg og få svar fra regnskapsfører 🙂

Ønsker deg en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂