avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

CONTRIBUTOR ***

Salg av varebil i AS

av Odd Vågsmyr

VW Transporter kjøpt brukt for 300.000 er nedskrevet med bokført verdi ca. 30.000.

Jeg vurderer å kjøpe bilen privat.

Men det er vel grenser for hvor billig jeg kan få kjøpt den?

Jeg må jo inntekstføre salget i AS'et.

Hvordan kan jeg finne ut hvor langt ned jeg kan gå uten å få innsigelser fra skatteetaten i form av skjønnsligning eller annen "straff"?

5 SVAR 5
Godkjent løsning
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Odd og Elisabet.

Det stemmer at det beste og sikreste her er å dobbeltsjekke med Skatteetaten eller eventuelt en regnskapsfører/revisor 🙂

Ønsker dere begge en fin dag videre!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
CONTRIBUTOR ***

av Odd Vågsmyr

Unnskyld endel skrivefeil i innlegget mitt. Men, ja, det er vel det eneste sikre.

Fortsatt en fin dag til deg også 🙂

CONTRIBUTOR *

av Elisabet Moen

Du kan be om en uttalelse fra skattemyndeighetene, eller hvis du har revisjon på selskapet kan du høre hva de mener er innenfor regelverket. 

Fortsatt fin dag.

CONTRIBUTOR ***

av Odd Vågsmyr

Vet ike om jeg formulerte spørsmålet mitt tydelig nok...

Jeg kan godt selge bilen til meg selv for kr. 30.000, det spiller ingen rolle for så vidt for jeg er selv eier av AS'et.

Spørsmålet er om jeg da ville ha fått en reaksjon fra skatteetaten. De vil jo lett kunne finne ut at bilen egentlig har en markedsverdi på. ca. 250.000! Jeg har med andre ord sneket meg unna en salgsinntekt på da kr. 220.000 som jeg vil bli straffet for.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal finne ut lavest mulig salgssum uten å få reprimade fra sakkeetaten.

(Synes ikke jeg fikk helt svar på det i ditt svar ... 😉 )

CONTRIBUTOR *

av Elisabet Moen

Hei. Ved salg fra AS til privat, hadde jeg fått en takst fra et bilfirma på verdi av bilen. Da får du svar på hva du ville ha kunne fått for bilen i det åpne markedet. Så vil du få ut et gevinst eller tap i forhold til hva bilen er oppført i regnskapet med.

Fortsatt fin dag.