avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Elisabeth Sjøblom1
CONTRIBUTOR *

Samlefaktura med kreditnota

av Elisabeth Sjøblom1

Hei,

Vi mottar samlefaktura fra flere av våre leverandører. Fakturaene innholder både fakturaer og kreditnotaer.

I eAccounting når jeg legger inn leverandørfaktura får jeg beskjed om at mva ikke stemmer så fort det er kreditnota på samlefakturaen. Virker som mva på kreditnotaene ikke blir lagt inn riktig på mva kontoene.

Er vant til fra det gamle programmet å kontere slik:

D- 4000 (faktura)

K- 4000 (kreditnota)

K- Leverandørreskontro.

Har allerede forespurt på fagforumet deres om konteringen er riktig, og fått det bekreftet.

Er varslet om "mva ikke er korrekt" feil, og hvis ikke hvordan løser jeg dette?

Mvh

Elisabeth Sjøblom

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Edvard Berntzen
VISMA

av Edvard Berntzen

Hei igjen.

Viser til mail med vedlegg fra deg. 

Jeg så ikke totalt mva på fakturaen, men så lenge riktig totalbeløp med mva er registrert, er dette riktig ført. Du kan altså se bort fra meldingen om at mva ikke ser ut til å være korrekt. Programmet har tydeligvis ikke definert denne typen bokføring som "riktig". Jeg skal melde inn dette, men kan ikke love noe om når det vil bli endret. Får du meldingen igjen i et annet tilfelle anbefaler jeg uansett å kontrollere dette først, evt. med en regnskapsfører.   

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 111783. 

av Edvard Berntzen

Hei Elisabeth.

Beklager sen tilbakemelding. 

Jeg trenger et eksempel på samlefaktura, og skjermbilde av hvordan du fører denne på Ny leverandørfaktura. Jeg sender deg en mail om dette. Bare svar på denne med vedleggene. På forhånd takk. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 111783.