avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Sendt faktura med mva ved en feil

Hei!

Jeg oppdaget nylig at jeg har sendt en kundefaktura med mva i  desember 2016, fått betalt i januar 2017, og blitt registeret innbetalt og bokført.

Problemet er at fakturan er sendt med mva, og jeg når ikke mva pliktig omsetning før neste faktura sendes.

Jeg regner med den skal krediteres, men hvordan fører jeg ny faktura uten mva, mot den som er blitt registrert betalt med mva?

må jeg tilbakebetale kunden, forså og kreve ny betaling? 

Hvordan korrigerer jeg dette, blir det gamle betalingsbilaget slettet? 

4 SVAR 4
Highlighted

Re: Sendt faktura med mva ved en feil

Hei, Aleksander.

Det er litt forskjellige måter du kan gjøre dette på. For at jeg skal kunne gi deg den beste løsningen vil jeg anbefale deg å dobbeltsjekke hvordan du skal håndtere dette. Du kan f.eks. skrive et innlegg i vårt faglige forum hvor du får svar fra en regnskapsfører. Jeg vet dessverre ikke om du må sende kreditnota og tilbakebetale, for så å opprette en ny faktura som kunden må betale igjen. Eller om du bare kan tilbakebetale det kunden har betalt for mye. 

Når du har fått dobbeltsjekket hvordan du skal håndtere dette skal jeg selvfølgelig hjelpe deg med hvordan du teknisk gjør dette i Visma eAccounting 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 240637

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

OK, jeg har fått beskjed om hvordan jeg skal gjøre det:

1) opprette kreditnota med mva på denne faktura med dato i desember, føre utbetaling av faktura i 2017
2) opprette ny faktura med dato i 2016 uten mva også føre innbetaling i 2017. 
Men det var lettere sagt enn gjort.
Mvh Aleksander Gaup
Highlighted

Hei, Aleksander.

Det som bestemmer om utgående fakturaer blir bokført med eller uten mva er artikkelkonteringene. Dette redigerer du ved å gå til Salg - Artikler, finn artikkelen/-e som skal faktureres, klikk så på Rediger. Det er viktig at du ikke endrer artikkelkonteringen før du krediterer fakturaen. 

Etter at du har opprettet kreditnotaen med mva må du inn og endre artikkelkonteringen. Dette for å kunne opprette en ny faktura uten mva.

Forklar gjerne også hvor det stopper opp for deg, slik at jeg kan forklare nærmere 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 240637

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei . Jeg har ligende problem har sendt faktura med mva men har ikke lov til å kreve mva før jeg er i mva registeret.

Jeg må rette opp faktura som ble sendt til kunden og betalt.

Skal jeg lage en kreditnota på hele faktura med mva?

Lage en ny faktura uten mva også sende den til kunden  ?

Refundere MVA  til kunden, eller hele beløpet og kreve ny betaling??? blir litt forvirret .