avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Slå sammen/linke kundenr når en og samme kunde er blitt registrert med to ulike nummer via webshop

Hei!
Jeg har sett at en og samme kunde er blitt registrert med to ulike kundenr i visma, begge tilfellene er grunnet kjøp via webshopen. Er det mulig å linke disse sammen slik at man kan bruke bare ett nummer?

Og hvorfor oppstår dette? Er det noe man kan gjøre for å unngå det? 

5 SVAR 5
Highlighted

Re: Slå sammen/linke kundenr når en og samme kunde er blitt registrert med to ulike nummer via webshop

Hei Monica. 

Generelt er det slik at det opprettes et nytt kundenr når det kommer inn en ordre med ny epostadresse i eAccounting. Har kunden samme epostadresse som et tidligere kjøp legger ordren seg på det eksisterende kundenummeret. Har kunden brukt forskjellig epostadresse på de to kjøpene? 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 135385. 

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Re: Slå sammen/linke kundenr når en og samme kunde er blitt registrert med to ulike nummer via webshop

Hei!
Ja ser nå at hun har skrivefeil i den nyeste... Noen måte å fjerne denne på eller linke den til den andre? 

Highlighted

Hei Monica. 

Du får dessverre ikke endret kunde på webshop-ordren. Merk at du får endret kunde på fakturaforslaget som kommer opp når du klikker Åpne, men den vil uansett bli bokført på kunden i ordren. Det er heller ikke mulig å slå sammen kundenr. En alternativ løsning er:

1. Ta skjermbilde av webshop-ordren med feil epostadresse

2. Slett denne webshop-ordren (klikk på Slett)

3. Opprett en tilsvarende faktura på riktig (opprinnelig) kundenr. 

Man får dessverre ikke slettet kunden som ble opprettet basert på ordren med feil epostadresse. Man kan riktignok sette denne inaktiv ved å gå til Salg - Kunder - marker kunden - Rediger - fjern avhukningen for Aktiv - Lagre

Så lenge kunden skriver inn epostadressen riktig er ikke dette noe problem. Jeg ser riktignok at det burde vært to felt for epostadresse i ordreskjemaet på Webshop. På den måten kunne Webshop kunne kontrollert at de var like, og man ville unngått oppretting av ny kunde basert på feil i epostadressen. Jeg skal melde inn dette som et ønske.

I tilfellet der kunden har gått over til å bruke en annen epostadresse (og kunden opprettes med nytt kundenr) anbefaler jeg å bruke det nye kundenummeret og sette det gamle inaktivt. Merk at det er mulig å ha to kunder med samme navn (hvorav den ene står inaktiv). Ved behov for å se historikk tilbake i tid kan man velge å vise inaktive poster i kundeoversikten.

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 135385.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Re: Slå sammen/linke kundenr når en og samme kunde er blitt registrert med to ulike nummer via websh

Jeg tar opp denne tråden. Den er ganske gammel, så mulig det har kommet noen forbedringer?

Jeg håper det, for vi som selger varer til andre bedrifter opplever ofte at flere personer bestiller i nettbutikken, og de legger da inn sin egen epostadresse, og ergo kan vi oppleve å ha flere kundenumre for samme kunde! Det er jo ikke holdbart hverken for regnskap eller for salg.

Webshop-løsningen til Visma bør ha en sjekk på f.eks. org.nummer, og matche dette mot eksisterende. Hva er status på en slik løsning?

Highlighted
Community Manager

Re: Slå sammen/linke kundenr når en og samme kunde er blitt registrert med to ulike nummer via websh

Hei, Cathrine.

Det skal være slik per dags dato, om en kunde har feks samme org.nummer skal det legge seg på samme kundenummer, jeg er usikker på når denne endringen ble gjort. Så det kan hende at det ligger duplikater fra gammelt av.

Om det er slik at det opprettes duplikater i dag, vennligst kontakt oss på telefon slik at vi kan hente ut den informasjonen vi trenger.

Med vennlig hilsen : Kaj Sjursen Kleveland | Community Manager