Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Starter å føre regnskapet i Visma Eaccounting

Jeg avventer ferdigstillt regnskap for 2015 hos ekstern regnskapsfører. Kan jeg i påvente av dette begynne å føre bilag i 2016 selv om saldobalansen ikke er lagt inn?

8 SVAR 8
CHAMPION **

Re: Starter å føre regnskapet i Visma Eaccounting

Slik jeg ser det, som en annen bruker av eAccounting: Ja, det kan du. Inngående saldobalanse første regnskapsår kan legges inn/endres i etterkant selv om det er ført bilag. Men vær obs at selve bilagsføringen i hovedsak ikke kan endres/slettes/angres når det først er bokført og feil konto etc ev må reverseres/endres med et korrigeringsbilag hvis det først er bokført. Jeg ville også vært obs på at du i ditt tilfelle er sikker på at 2016 er første regnskapsår i eAccounting og at ikke 2015 ligger der også, ev fjerne det først (inngående saldo kan bare legges bare på første regnskapsår).

CONTRIBUTOR *

Jeg har tidligere brukt programmet til utfakturering og bokført innbetalinger for hele 2015. Saldobalansen som skal legges inn er fra 30.6.2015, Hva må jeg gjøre for å ta hensyn til allerede bokførte utgående fakturaer og bokførte bilag for innbetaling?

CONTRIBUTOR **

Torgeir,

sitter litt i samme situasjon som deg. Har brukt eaccounting til fakturering, men tar nå i bruk regnskapsdelen også. Problemet da blir at saldoen ikke stemmer.

Jeg fant denne veiviseren her:

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Innstillinger/Inngaende-balanse-og-saldobalanse/

Men jeg har selv ikke sett så nøye på det. Skal høre med en regnskapsfører for å få noen råd om hva jeg bør gjøre.

Noen fra Visma som har forslag til hvordan man setter opp saldobalanse når brukeren i utgangspunktet kun har brukt produktet til fakturering, men som nå legger inn hele regnskapet?

Trond

Hei,

Man kan fint benytte Visma eAccounting selvom saldobalansen ikke er lagt inn.

Dersom man kun har benyttet Visma eAccounting til fakturering tidligere vil man ha mange bilag på salgsinntekter, men bla. ingen kostnader. Dersom man har begrenset med regnskapskompetanse anbefaler jeg at man får regnskapsfører til å gå over, og føre de bilagene som er nødvendig for å få et korrekt regnskap.

Et annet alternativ er å nullstille Visma eAccounting. Altså at du starter helt på nytt fra den datoen du skal føre et komplett regnskap. Det er viktig å merke seg at dersom programmet nullstilles - vil all data slettes. Guide for hva man må tenke på i forb.- med nullstillelse: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Innstillinger/Hvordan-nullstille-firma-sa-man-kan-starte-helt-pa-nytt/

Rådfør og legg gjerne frem begge alternativene for deres regnskapsførere.

Gi meg en tilbakemelding om noe var uklart!

Mvh

Emilie Røed - Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR **

Takk for god informasjon.

Spørsmål:

Jeg har fakturert for 2014 gjennom eAccounting og det året har regnskapsfører stått for. 2015 har jeg tenkt å ta selv, eller - jeg hadde tatt det, men ser at jeg har gjort noen feil, så nullstilling er egentlig bare en fordel.

Jeg må da etter nullstilling fortsatt ha fakturaene for 2014, eller kan jeg starte rett på 2015? Da må jeg vel starte med nummeret på første faktura i 2015 slik at dette blir korrekt, ellers blir det vel bare surr og rot?

Da må jeg vel også sette saldobalanse? Hvordan gjør jeg dette?

Hei Trond.

I oppstartsveiviseren etter nullstilling må du legge inn Første fakturanr. Her legger du inn nummret etter det sist brukte i 2014. Når du deretter oppretter fakturaer i 2015 vil disse få påfølgende nummer.

Så lenge fakturaene for 2014 ligger i regnskapsførers system trenger du ikke legge inn disse i eAccounting i tillegg. Når det gjelder fakturaer fra 2014 som var ubetalt 1.1.2015 må du riktignok registrere disse (ikke bokføre) for å få bokført innbetalingen i 2015. Guide for dette finner du her: Før du gjør dette anbefaler jeg å legge inn Inngående saldo på 2015. Guide for dette finner du her (denne linker også til den første guiden).

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support

Logget på saksnr. 82660

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net support
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei

Startet å føre regnskap i eaccounting i 1-1-2016.

Men dessverre har jeg glemt å føre inn inngående saldo for det første regnskapsåret 2016.

Må gjøre dette nå for å få avsluttet regnskapsåret 2016 slik at næringsrapport skatt 2016 skal kunne føres.

SPM 1)

Skal de postene som står i næringsrapport skatt 2015 føres inn i "Regnskapsår og IB" og "inngående saldo" for første regnskapsår 2016?

Spm 2)

Hvis jeg trykker lagre låses da det jeg har skrevet inn eller kan det endres i etter tid?

Hei, Thomas.

Det du skal legge inn som inngående balanse i 2016, er den utgående balansen fra 2015. Dette får du fra ditt forrige regnskapsprogram. Når man skal legge inn IB per 1.1. er det gjerne kun balansekontoene man har saldoer på (konto 1000 - 2999), og det er derfor og kun mulig å registrere saldo på disse kontoene under Regnskapsår og IB. Se gjerne denne guiden for mer ingformasjon angående registrering av inngående balanse.

Du kan gå inn og endre på den inngående saldoen under Innstillinger - Regnskapsår og IB etter å ha lagret denne, men merk at du kan kun lagre den inngående balansen om den balanserer (like mye pluss som minus).

Håper dette er til hjelp!

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 297281

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community Smilefjes glad