avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Bjørn-Toni
CONTRIBUTOR ***

Utgiftsgodtgjørelse på lønnsslipp til ansatt

av Bjørn-Toni

Heisan

Jeg har noen ansatte som nå har lagt ut for covid tester som jeg skal tilbakebetale dem. Er det bare å bruke lønnsart "Annen utgiftsgodtgjørelse (trekkfri)"? 

Dette er jo i utgangspunktet ikke "lønn" og skal jo ikke skattes eller betales arbeidsgiveravgift av. 

Bjørn-Toni 

2 SVAR 2
Bjørn-Toni
CONTRIBUTOR ***

av Bjørn-Toni

Takk Henrik

Det er snakk om lønn i eAccounting. 

Mvh., Bjørn-Toni 

Godkjent løsning
Henrik Horn
VISMA

av Henrik Horn

Hei Bjørn-Toni! 

Bruker du Visma eAccounting Payroll eller Lønn i eAccounting? Jeg spør siden du har stilt spørsmålet her på Visma eAccounting Payroll community og i Payroll er det ingen standard lønnsart med akkurat det navnet du bruker. Så litt avhengig av hva du bruker er svaret deretter:

Dersom Payroll kan du om ønskelig lage deg en lønnsart for akkurat dette formålet - eller du har lønnsarten "Annen Personalkostnad som bokfører mot 5990. Den danner kun utbetaling, og ikke aga, skatt osv. 

Jeg tror kanskje du bruker lønn i eAccounting og der har du to muligheter. Lønnsarten "Annen utgiftsgodtgjørelse (trekkfri)" kan brukes, men bokføringen blir ikke helt rett og du må eventuelt flytte beløpet fra 5395 til 5990 med et manuelt bilag i etterkant. Men da får du ihvertfall med dette på lønnslippen.

Alternativ to forutsetter bankintegrasjon. Last inn kvitteringene fra testen som en leverandør faktura. (selv om det er en kvittering)

Opprett den ansatte som leverandør, med hans/hennes private konto nr. da føres den slik

Kredit 2400 Leverandørgjeld
Debet 5990 Annen personalkostnad

Da går betalingen automatisk til bank for betaling, og da får betalingen i Kasse/bank match mot fakturaen.
Minst mulig føring og registrering (men da ingen visning på lønnslippen).

mvh
Henrik Horn
Product Manager
Visma eAccounting AS