avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR *

Varelager

Vi bestiller kun varer etter bestilling, men hadde endel varer liggende på lager ettersom jobben ikke var ferdig med årsskiftet. Har fortstått det slik at man må opprette et manuelt bilag ved føring av varelager. Men finner ikke noe bilag som passer med varelager. Kan noen hjelpe?

17 SVAR 17

Re: Varelager

Hei Lars

Du må opprette nytt bilag og føringen gjøres på følgende måte:

Debet konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg

kredit konto 4090 Beholdningsendring.

Viktig at du sjekker om du har noen saldo på konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg, for da skal du kun føre endringen på vare lager.

Hvis du ikke har noen saldo på denne kontoen pr. 31.12. skal du føre hele summen av varebeholdning.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei igjen

Skal dette føres med pris inn for oss eller pris ut til kunde?

Lars

Hei

Det skal være deres inn pris, det dere har betalt for varene som er deres varebeholdning.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei

Når man selger de varene man  fører på 1460 ved årslutt, hvor føres disse når de blir solgt?? Det skal vel ikke stå beholdning på 1460 hvis varen selges?

Mvh Anita

Hei Anita

Har dere full lagerstyring, så korrigeres konto 1460 Automatisk.

Hvis dere ikke har det så må du korrigere dette manuelt.

Konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg og motkonto 4090 Beholdningsendring.

Sum på konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg, skal ha samme verdi som varetellingen pr. 31.12.15.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Det er ikke lagerstyring i Eaccounting som vi bruker,  Men da skjønner jeg .. Takk for hjelpen.... 

Men det ligger ikke noe  på 1460 i dag. Jeg fører bare inn på lev navn og på varer for vidresalg... 

ups.. 

Jeg savner at man kan føre hver aritkkel på lev faktura inn i systemet.. 

anita

Hei

Beklager viste ikke hvilket system du bruker.

Når du har en komplett varetelling, så skal beløpet på varelager føres til Debet på 1460 Og Kredit på 4090.

Det er dessverre ikke mulig å føre artikkel på lev. faktura, siden det ikke er lagerstyring pr i dag i eAccounting.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen 

CONTRIBUTOR **

Hei!

Startet firma i fjor og har hatt varetelling....skal hele beløpet legges inn på 1460 og motkto 4090? La ikke inn noe varelager da vi startet i mars 2015 .

Bruker  e-accoouting

Christin

Hei Knut

Ja hvis du har kr 0,- i saldo i dag på konto 1460, så skal du lage en manuellføring inn på konto 1460 og motkonto 4090.

Da får du en eiendel på varelager, og samme verdi justerer ned din varekostand i 2015.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei.

I kontoplanen i eaccounting ligger konto 1460 inne med MVA kode "ingen mva" og konto 4090 ligger inne med mva kode"2". Hvordan blir dette når man fører? Begge kontoene skal vel være uten mva, eller tar jeg feil?

Karl-Eivind

Hei Karl-Eivind

Konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg - Dette er konto for varebeholdning, og på denne kontoen skal du ikke ha MVA føring.

Mva føringen får du når du kjøper inn varer og fører disse i konto klasse 4.

Konto 4090 Beholdningsendring skal ikke ha MVA føring. Så dette ligger feil i systemet.

Jeg har gitt beskjed til utvikling, som endrer dette omgående.

Takker for din oppmerksomhet.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei

Jeg lurer også på føring av varelagerendringer.

Jeg overtok regnskapet etter et renskapsfirma. Saldo som ligger som  pr 31.2.2014 er konto 1400  Råvarer og 1409 eh.endring.

Hvordan bokfører jeg nye tall?

Skal jeg gjøre noen endringer  med 2014 tallene i konto 1400 og 1409?

Jeg kan heller ikke finne konto 4090 i Visma Eaccounting kontoplanen. ?

Håper på raskt svar

Hei Heidi

Du må foreta varetelling, ha lister med alle produkter og innkjøpspriser, den summen du kommer til er varelager verdi pr. 31.12.15.

Så må du justere verdien på konto 1400 og 1409, mot den verdien du har på varelager, slik at summen på konto 1400 og 1409 blir den verdien du har på varetellingen din.

(konto 1409 vet jeg ikke hvorfor er brukt, men du kan nulle ut denne mot konto 1400)

Motkontoen er 4090 Beholdningsendringer.

Eks:

Hvis varelager øker med 10.000 fra 31.12.14 til 31.12.15, så blir føringen slik:

Debet 1400 Kr. 10.000,-

Kredit 4090 kr. 10.000,-

Konto 4090 kan du gjøre aktiv ved å gå til Innstillinger - Kontoplan, søke opp konto 4090 og trykke rediger. Så krysser du av for Aktiv.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Ryddig forklart, Jørn - takk.

Kan opplyse om at konto 4390 (Beholdningsendring varer videresalg) også ligger med mva kode 02.
Chat-support opplyste i dag at det er korrekt og i henhold til Norsk Standard...

Tommy Stubsveen 

Hei Tommy.

Ja det ble oppdaget i dag at det ligger feil MVA kode på konto 4390, og dette blir endret snarest,

På konto 4390, skal du bruke MVA kode I - ingen avgift innen for MVA området.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Er dette en konto(er) en bare oppdaterer hver gang en har varetelling f.eks ved årsskifte?

Eller må den oppdateres hver gang en selger noe av det en hadde på lager ved årsskifte(siste varetelling)?

-Thomas-

Hei Thomas

Varelager justeres hver gang du foretar varetelling.

Noen gjør dette ved årsslutt, og andre velger å gjøre dette oftere.

Du må selv vurdere, om det er store variasjoner på ditt varelager, og om du evt. har stort svinn. Da dette vil påvirke ditt resultat.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen