avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Vedrørende dagsoppgjør

Hei!

Jeg ser dere har kommet med en veiledning når det gjelder dagsoppgjør for de med kort-terminal. Slik jeg forstår denne veiledningen, gjelder dette de som foretar salg utenom eaccounting men kun bruker dette til regnskap?

Jeg har alle salgene mine gjennom dette eaccounting, og synes det virker rart å lage mange ekstra bilag for innbetaling fra NETS når man velger "kortbetaling" på kunden når du fakturerer. 

Da tar jeg og stifter kvitteringen sammen med betalingsbekreftelsen, og lager en kopi til meg selv. For meg ser det da ut til at innbetalinger blir registrert, men som fordring fra kortinnløser. Eller må jeg også i tillegg lage egne bilag som forteller at pengene faktisk har kommet på konto? Tenker at det kanskje blir veldig mye dobbelt opp da?

Føler meg egentlig som en idiot nå som jeg trodde jeg hadde alt under kontroll.

5 SVAR 5
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Re: Vedrørende dagsoppgjør

Jeg gjør det omtrent på samme måte som deg. Når dagen er omme, tar jeg i tillegg en utskrft av bilagslista for den aktuelle dag. På denne taper jeg, eller hefter ved lappen etter avstemmingen fra betalingsterminalen. Dette fungerer veldig bra for meg, og jeg føler at jeg har kontroll.

Highlighted

Hei

Fremgangsmåten du bruker er helt i orden.

Det kommer litt an på hvilken type kort. Spes. kreditkort, da det tar noen dager før beløpet kommer inn, og om det er trukket et gebyr.

Men er det vanlig visa så fungerer din fremgangsmåte helt fint.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei. Takk for svar gutta. Bare lurer på en ting. Når en kunde betaler med kort, og jeg velger kortbetaling for aktuell kunde, betaling ok, kvittering på betalingsbekreftelsen og kunden reiser. 

På dette tidspunktet forventer jeg at alt er i orden, men når jeg ser på Kasse/bank for aktuell mnd, så ser jeg ingen innbetalinger som stemmer med det som er blitt betalt med kort. Altså alle korttransaksjoner er på en måte borte? Må jeg legge inn selv at pengene fysisk har kommet på konto i kasse/bank funksjonen? Virker rart når grafen på forsiden viser grønn søyle for aktuell betaling, og det betyr at betalingen er utført. 

Er det bare jeg som ikke har skjønt dette her altså? 

Tusen takk for opplysende svar.

Steffen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Du har nok ikke avstemt bankhendelsen.

Highlighted

Hei Steffen,

Dersom du har satt opp en kunde med "kortbetaling" og oppretter en "betalingsbekreftelse" vil det ikke registreres noe mot bank. Fremgangsmåten her å legge til innbetalingen i Kasse og bank. Klikk Ny bankhendelse - sett inn dato og beløp - klikk "legg til". Deretter klikker du på "søk" og velger "Fordrer hos kortinnløser" på avstem banktransaksjon, og i feltet under velger du den forventede innbetalingen. Se vedlagt skjermbilde for eksempel.

NB, dersom du har bankintegrasjon kommer innbetalingene automatisk fra nettbank - ofte som samleposter fra foreks. Nets.

Det er ikke alltid du får penger inn på bankkonto samme dag som salget, og ofte kommer det i samleinnbetalinger. Det er derfor dette må gjøres i to operasjoner.

Her har du også guiden for dagsoppgjør: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eA... 

Gi meg en tilbakemelding om noe var uklart!

Mvh

Emilie Røed - Visma Mamut AS