avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Nishti
CHAMPION *

avsteme kvitering som betalt med både kort og kontanter

av Nishti

hei

har kjøpt varer for videre salg på 3156,24 kr både med kontant og kort, da  kommet en beløp som er betalt med kort på 1115 kr ,og 2041 som har betalt med kontant  hvordan jeg kan avstemme  dette kjøpe.

mvh Nishti

16 SVAR 16
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Da må det føres som 2 bilag.

Kredit 1920 Bankinnskudd kr. 1115,-

Debet 4300 Innkjøp varer for videresalg, høy avgiftssats kr. 1115,-

Kredit 1900 Kontanter ( hvis det er firmaets kontanter. Er det dine private penger bruker du 2255 Gjeld til eier. Kr. 2041,-

Debet 4300 Innkjøp varer for videresalg, høy avgiftssats kr. 2041,-

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

hei 

beklager mye jeg sitter fast med den avstemmning eller bilage .

2041 må jeg svsteme slik 

lage en ny bilag under kassekonto 2041 penger ut er det riktig?bilages type :kjøp med kviteringog friføring 

1900 k

2255 d

eller hvordan det blir.(

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Jeg er litt usikker på hva jeg kan hjelpe deg med og hvor det stopper opp for deg.

Kan forsøke å forklare litt mer utifra svaret til Jørn 😊

Dette skal føres i to forskjellige bilag.

Bilag 1:

1. Gå til kasse og bank velg riktig bankkonto under Konto (eksempel Driftskonto) , ny transaksjon og legg inn korrekt beløp (- 1115,-) dato pengene gikk ut av bankkontoen din.
  2. Klikk Lagre og deretter Avstem. Velg Bilagstype kjøp med kvittering og kostnadstype Fri føring.
  3. Deretter Legger du ved en beskrivelse, og under konto skriver du 4300 Innkjøp varer for videresalg, høy avgiftssats og 1115,- under Debit kolonnen. 
    1. Er du ikke MVA pliktig / registrert i MVA registeret så skal du ikke ha med mva som vist her: Community ikke mva pliktig.PNG Er du MVA pliktig så skal inngående mva føres som vist her:
      1. Community post kasse og bank mva pliktig.PNG

Bilag 2: Vedrørende kjøpet ditt på 2041 kr kontant. Er dette betalt med dine private kontanter eller bedriften sine?

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
Nishti
CHAMPION *

av Nishti

hei jeg sitter fast hvordan jeg bokfør 

Bilag 2: Vedrørende kjøpet mitt  på 2041 kr kontant.  dette betalt med min private kontanter.

takk

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ok men Bilag 1 gikk fint?

Når det gjelder Bilag 2. siden det er betalt privat og det er et Innkjøp med kvittering så anbefaler jeg at du tar et bilde med Visma Scanner appen og sender kvitteringen til Visma eAccounting.

Om du ikke ønsker det så kan du gjøre følgende:

1. Gå til Kjøp - Vedlegg - Last opp fil - og last opp kvitteringen.
  2. Du vil nå få et valg Andre kontoer under Velg Bankkonto. Her tipset Jørn deg å bruke konto 2255 - Gjeld til eier
  3. Under Kostnadstype velger du Fri føring. Dato skal være datoen du betalte og det vil stå på kvitteringen.
  4. Utbetalt beløp skal du legge inn kr 2041,- og skrive en beskrivelse på hva kjøpet gjelder.
  5. Under kolonnen Konto vil du nå se konto 2255 - Gjeld til eier og under der legger du inn konto 4300 Innkjøp varer for videresalg, høy avgiftssats og under debit så skriver du inn Kr. 2041,-

Denne løsningen tar ikke hensyn til MVA siden du ikke har informert om at du er MVA pliktig. Du skal ikke føre med MVA om du ikke er registrert i MVA registeret.

Håper dette var til hjelp!

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

takk for svarene ,har gjøt slik via  Privat utlegg og uttak til privatkonto som ligger på systemet.

laget ny bilag under regentskapet  .se vedlegge:)

Godkjent løsning
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong (Oppdatert ‎12-04-2021 11:36 av Silje Rong VISMA )

Hei,

Er du registrert i mva registeret?

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

hei

ja det er jeg.

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ok fint da ser det bra ut 😊

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

hei silje

takk for svaren .

beløpet på 2041 er varer som jeg har levert tilbake så de er faktisk pengene er i bedriften  og jeg brukte som kontakter til videre kjøp og 1115.24 med kort betaling, kan du forklare til meg hvordan jeg kan avstemme :), se på vedleggene

takk

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ønsker du å vite hvor i Visma eAccounting du skal avstemme kjøpene eller ønsker du hjelp med hvilken konto du skal bruke når du bokfører bilaget?

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

nei jeg vet hvilken konto og hvor jeg kan avstemme ,jeg mener hvordan jeg kan bokføre de to kvitteringene, som er både med kort og kontanter,  kontanten som  jeg fikk  er tilgode, kan du se på kviteringene:)

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ok jeg skjønner. Hvis du avstemmer i Kasse og bank så kan du velge annen utbetaling og fri føring. Deretter legger du til 1900 for kontanter og beløpet 2 041 på kredit. Deretter legger du til kostnadskontoen du ønsker slik at bilaget balanserer og går i null.

Gi beskjed om noe er uklart 😊

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

så må jeg først lage en manuell billag så avsteme  er det riktig?

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong (Oppdatert ‎30-05-2021 11:26 av Silje Rong VISMA )

Hei,

Nei du skal ikke opprette et manuelt bilag i tillegg. Hvis du gjør slik jeg beskrev over fra Kasse og bank så vil det bli bokført et bilag og det skal holde.

av Jørn Karlsen

Hei

Da må jeg flytte din henvendelse til support, som svarer på hvordan du bruker systemet.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen