avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Nishti
CHAMPION *

bokføring skatt

av Nishti

hei 

har AS BEDRIFT hvordan jeg avsteme skatt er konto 2510 er riktig? litt usikker

1920 K

2510D

MVH

13 SVAR 13

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du mener når du betaler restskatt, så er dette riktig.

Er det betaling av forhåndsskatt så blir føringen slik:

Kredit 1920

Debet 2540

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

jeg mener nå jeg kjører lønn så betalte 10000 til skatt og 4900 til arbeidsgiver avgift hvordan kan avstemme de to beløpene.

mvh

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Da har jeg misforstått ditt spørsmål

Betaling av Forskuddstrekk (skatt på lønnen til de ansatte) bokføres slik:

Kredit 1950 Skattetrekkskonto

Betaling av Arbeidsgiveravgift AGA føres slik:

Kredit 1920 bankinnskudd

Debet 2770 Skyldig arbeidsgiver avgift

I Visma eAccounting ligger det ferdige bokføringsmaler på slike betalinger, som gjør at kontoene kommer opp automatisk.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Debet 2600 Forskuddstrekk

Hundeklippen
CONTRIBUTOR **

av Hundeklippen

Hei Jørn

Når jeg forsøker å føre slik så kommer konto 1921 Drift opp. Der står beløpet i Kredit

Når jeg forsøker å legge inn konto 1950 skattetrekkskonto får jeg beskjed om at det ikke går grunnet bankintegrasjon..   Hva gjør jeg?

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Hvis du har bankintegrasjon mot bankkonto som er knyttet mot 1921 konto i kontoplanen så skal du se denne utbetalingen i Kasse og bank og kan avstemme den der ved å klikke på Avstem - Bilagstype: Annen utbetaling - Kostnadstype: Fri føring.
Deretter legger du inn kontoene under Konto.

Gi meg beskjed om det ikke løser utfordringen din.

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
Hundeklippen
CONTRIBUTOR **

av Hundeklippen

Hei

Ja den er knyttet mot konto 1921. Jeg gjør som du forklarer og forsøker å legge inn inn konto 1951 men får fortsatt samme beskjed at får ikke lov grunnet knyttet til bankintegrasjon.  Jeg får lov å føre på 1921 men det er vel feil ..?    Ser Jørn har henvist til teknisk men jeg har ikke fått noe svar derifra.  Står litt fast her nå, målet mitt er å få avstemt forskuddstrekket.. 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Da kan det være kysset av for noen innstillinger i ditt system som ikke tillater dette.

Support svarer på tekniske spørsmål, så jeg flytter saken din dit.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Hundeklippen
CONTRIBUTOR **

av Hundeklippen (Oppdatert ‎27-07-2021 11:28 av Hundeklippen )

Hei. Tror jeg har misforstått dette med skattetrekkskonto 1951. Jeg har ikke benyttet den men betalt inn til skatteetaten med kontonummer og kidnummer fra Driftskontoen min..  Vil det da si at jeg skal føre skatt fra lønn fra 1921 Driftskonto Kredit til 2600 Forskuddstrekk Debet    ??

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

1921 og 1951 er dette ekstra bankkontoer du har opprettet i tillegg til standard kontoene 1920 og 1950?

Gjelder betalingen av skatt, forskuddstrekk på de ansatte, så skal det føres ut av banken mot konto 2600

Hvis du har ansatte så er du pliktig til å overføre forskuddstrekket (skattetrekket) til de ansatte til egen sperret bankkonto - Skattetrekkskonto, senest 2 dager etter at lønnen er kjørt og ubetalt til de ansatte.

Så skal de fra Skattetrekkskontoen betale til skatteoppkreveren.

Anbefaler at du gjøre det fra nå, slik at du slipper utfordringer hvis Skatteetaten tar en kontroll på ditt regnskap.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Hundeklippen
CONTRIBUTOR **

av Hundeklippen

Hei Takk for forståelig svar! (det må inn med teskje 🙂 )  Ja det stemmer at disse kontoene er ekstra bankkontoer etter at vi byttet bank.   Angående Arbeidsgiveravgift og mva, skal disse beløpene også overføres til skattekontoen ?   Og hva med feriepenger, skal det lages en helt egen bankkonto å overføre disse til den ? 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er kun Forskuddstrekk (skattetrekket til de) Ansatte som må overføres til egen konto.

Forskuddstrekket er de ansattes penger, frem til de er overført til Skatteoppkreveren. Det er grunnen til strenge regler rundt forskuddstrekk. Fra Skattetrekkskonskontoen er det kun mulig å betale til Skatteoppkreveren.

Når det gjelder gen bankkonto for MVA, Arbeidsgiveravgift og feriepenger, så er ikke dette noe krav til det.

Noen selskap ønsker å avsette penger (spare) disse pengene på egenkonto. Så det må du selv avgjøre om du ønsker.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Hundeklippen
CONTRIBUTOR **

av Hundeklippen

Hei

Det gikk visst ikke så bra at jeg hadde betalt skatt og AGA fra Driftskonto. Skatteetaten betalte meg tilbake. Deretter har jeg fått  Varsel om tvangsfordring med manglende beløp på AGA og skatt. Det har jeg nå betalt inn. Overførte sum fra Driftskonto til Skattekonto og betalte manglende inn der. 

Det som jeg har fått tilbakebetalt, fører jeg det på 2600 på Kredit? 

av Jørn Karlsen

Hei

Du har nok ikke fått tilbakepengene fordi du har betalt Forskuddstrekket fra vanlig driftskonto.

Anbefaler at du tar en telefon og spør hvorfor. 

Det kan være flere årsaker, blant annet at du ikke har sendt inn A-melding.

Det er kun Forskuddstrekk som skal betales fra Skattetrekkskonto. Mens Arbeidsgiveravgift - AGA og MVA skal betales fra driftskontoen.

Tilbakebetalingen fører du motsatt av betalingen

Forskuddstrekk

Debet 1920 eller 1950/1951

Kredit 2600 Forskuddstrekk

Arbeidsgiveravgift

Debet 1920 

Kredit 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen