avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Aksel Dahl
CONTRIBUTOR *

eiendelskonto. Ny eiendel.

av Aksel Dahl

Hei. Første gang jeg skal prøve meg på å føre opp en eiendel på firmaet.

Vi har anskaffet en brukt kassebil for småjobber da det er nyttig i forbindelse med at jeg har et stort lagerhotell vi har begynt å leie ut.

Denne kjøpte vi av privat person for kroner 20.000,- og skal da ikke trekke noe mva fra dette kjøpet.

Det jeg lurer på er hvordan skal denne føres opp under eiendelskontoen? C1? vi regner levetid på denne til 2, kanskje 3 år. Så er det dette med avskrivning. På denne blir det kanskje korrekt å fjerne avkrysningen for avskrivning siden dette er en billig gjenstand med kort forventet levetid?

Mvh

Aksel

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Linn Østensen
VISMA

av Linn Østensen

Hei, Aksel.

Jeg vil anbefale deg å skrive et innlegg i vårt faglige forum angående dette. Der vil du få svar fra regnskapsfører slik at du får valgt rigktig eiendelskontering og eventuelt hvordan avskrivingen skal håndteres.

Merk at det er eiendelskonteringen som bestemmer mot hvilke kontoer avskrivinger blir bokført. Du kan se dette ved å gå til Innstillinger - Eiendelskonteringer - klikk på en eiendelskontering - Rediger. Her vil du se eiendelskontoene denne eiendelskonteringen er knyttet til.

Håper dette er til hjelp 🙂

Mvh.

Linn Østensen

Visma Mamut support

Logget på saksnr.: 231487

Mvh.
Linn Østensen
Visma Mamut support

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community 🙂