Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR **

hvordan få vekk fra beløp på konto 1397

Hei

har hatt en leasing avtale på varebil som jeg ikke har at på 2 år. Har et beløp på konto 1397 som forfølger meg i regnskapet under eiendeler. Hvordan kan jeg få det vekk?

mvh Åse Lokøy

5 SVAR 5

Sv: hvordan få vekk fra beløp på konto 1397

Hei

Hvis du har hatt en leasing bil, og bokført engangs kostnaden på konto 1397, så skulle den vært avskrevet over de årene som du har denne bilen. Avskrivningen skulle vært gjort hver år i levetiden.

Hvis ikke dette er gjort må du ta saldo på konto 1397 og bokføre over på konto 6010 Avskrivninger transp.midler, maskiner og inventar.

Hvis du har avskrevet over de årene du har hatt bilen, men kvittet deg med den tidligere enn planlagt så skal saldo på kontoen også føres mot konto 6010.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-) Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei

Takk for svar.

Så lurte jeg på en ting, inventar hvor mange år regner man på avskriving der?

Hei

Inventar avskrives normalt over 10 år, men det kommer litt an på hvilken type inventar dette er. Datautstyr avskrives over 3 år.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-) Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR **

Ok.

Kjøpte nytt kasseaparatt nå på ny året. har før mot datakostnader 6810, er det rett? eller bør jeg føre det på inventar og avskrive det  på 3 år? 

Hei

Hvis verdien på dette er over 15.000,- eks mva så skal det føres som eiendel.

Er det under 15.000,- så er det riktig slik du har ført det.

Ditt siste spørsmål samsvarer ikke med overskriften på ditt første spørsmål. Så fint om du starter ny henvendelse ved nye spørsmål neste gang.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen