avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

iZettle, Vipps og Eaccounting

Version:1.0 StartHTML:000000210 EndHTML:000003814 StartFragment:000001953 EndFragment:000003782 StartSelection:000001953 EndSelection:000003778 SourceURL:http://community.visma.com/t5/notes/composepage

Hei,

iZettle har åpnet opp for at man kan motta betaling via Vipps. Det foregår på den måten at man i iZettle registrerer salget, går til kassen og deretter velger at betaling skal skje med Vipps. Når betaling er utført med Vipps og vist til den som håndterer iZettle bekrefter denne at betaling er gjennomført på Vipps. Neste natt ved overføring av data overføres kontantsalget til Eaccounting, jvnf oppsett i firmainnstillinger og de konti som er registrert der for dette. Det overføres slik jeg ser det ikke noe relatert til hverken salget eller betaling for det som har med Vipps å gjøre. 

Jeg har funnet ut at det jeg må gjøre for at dette skal bli korrekt er å registrere et salg i Eaccounting også, og så legger jeg ved kvitteringen fra iZettle på dette. Så langt jeg kan se så blir det ikke dobbel bokføring. Så fører jeg Eaccountingsalget (fakturaen) mot banktransaksjonen (fra Vipps), slik at det blir match. 

Er dette riktig fremgangsmåte? Eller blir det dobbel bokføring? Jeg kan leve med at salget kan se noe høyere ut enn det faktisk er i iZettle, så lenge det ikke genererer krav om mva, noe jeg er ganske sikker på at ikke skjer nå. Det ser ut som at iZettle kun logger hva som er solgt, og deretter "ditcher" hele transaksjone fra videre håndtering. Det ser ut som transkasjonen kun benyttes til historiske formål med tanke på salgsrapportering.

Imøteser svar, og dersom dere ikke ser hele verdikjeden så er det fint om dere kontakter de på iZettle og får avklart løsning, siden både dere og iZettle har et samarbeid og ønsker at vi bruker begge systemer.

14 SVAR 14
Highlighted

Sv: iZettle, Vipps og Eaccounting

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted

Hei Petter,

Beklager så mye for sent svar!

Det stemmer at transaksjonene gjort via Vipps ikke blir overført via integrasjonen.

Ettersom betalingen går direkte til driftskonto og ikke via iZettle, blir det ikke bokført på bilaget mot konto valgt for fordring på kortinnløser.

Løsningen blir å registrere salget manuelt i eAccounting.

Men en god løsning hadde f.eks vært at det ble importert over til en spesifikk konto for Vipps. Slik at det er kun betalingen fra Vipps som må bokføres. (på lik måte som betalingen fra iZettle)

Jeg har registrert dette som ønske til forbedring videre til utviklingsavdelingen.

Ønsker deg en riktig fin dag!

Med vennlig hilsen,

Lisa Rognerud

Visma Mamut Support

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Du sier at salget må registreres manuelt, men er ikke salget allerede bokført gjennom izettle? Av rapporten fremgår betalingsmåtene kort, kontant og vipps. Da forstår jeg det slik at når det slås inn på kassa i izettle og salget registreres ved at jeg bekrefter at betaling er mottatt via vipps, så vil den transaksjonen også være en del av omsetningnen. Blir det ikke dobbelt å føre det som salg igjen?

Highlighted

Hei

Dette er et systemspørsmål, så da må jeg henvise dere til support.

Det som er viktig er at salget blir bokført.

Faglig forum er et forum for spøsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Salget ligger i iZettle, men er ikke med i overføringen hverken hva angår kontant (som er riktig) eller til bank (burde vært), slik at eAccounting blir på en måte uvitende om at det har skjedde et Vipps salg i iZettle. Dette igjen medfører at du får et innskudd mot bank som ikke har noen motpost i eAccounting.

Highlighted

(updated by Jørn Karlsen VISMA ‎13-11-2017 22:41 )

Hei 

Dette blir mer teknisk spørsmål enn faglig. Men viktig at dette blir ført som salg og skal reskontroføres slik at det fremkommer hvem kunde som har kjøpt varere hos dere.

Så kontakt gjerne support som kan svare nærmere på tekniske løsninger.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted

(updated by Lisa Rognerud VISMA ‎17-11-2017 09:17 )

Hei Linda,

Det er som Petter skriver, at salget ikke kommer med i overføringen fra iZettle til eAccounting.

Når du har kortsalg via iZettle, blir salget kreditert salgskonto og debitert 1579 på det importerte bilaget.

(om dette er valgt konto i  oppsettet)

Når du da får betaling fra iZettle, bokføres det debit bank og kredit 1579.

Men salget gjort via Vipps blir ikke bokført i eAccounting via det importerte bilaget.

Derfor må salget bokføres manuelt.

Du kan opprette faktura for bokføring av salget, slik at når du får betaling fra Vipps så kan det matches mot fakturaen.

Håper dette var til hjelp.

Ha en riktig fin fredag!

Med vennlig hilsen,

Lisa Rognerud

Visma Mamut Support

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei igjen,

Dette var klargjørende og det er slik jeg i praksis løser det i dag. Registrerer salget en gang til i eAccounting. Men - kan dere få til en forbedring her så hadde sikkert flere blitt fornøyde med det. Dersom det kunne genereres noe i eAccounting ved overføring av Vipps betalinger, ala som ved kontantsalg, ja så hadde en slik form for automatisering vært svært effektiv.  For de som har sjeldne Vipps salg så er dette en kilde til "hussel" når man skal avstemme bank (manuelt selvfølgelig).

Highlighted

Hei igjen,

Vi har hatt en feil hos noen kunder, hvor Vipps betalingene via iZettle faktisk har blitt bokført automatisk på konto 7395 øreavrunding.

Har dere mulighet til å sjekke Regnskap - Transaksjonsanalyse - Konto 7395, og se om dette har skjedd hos dere også?

Denne feilen er nå rettet, og det har blitt gjort en forbedring her.

Slik at fremover vil Vipps via iZettle bli registrert på kontoen du har satt opp under innstillingene for iZettle at betalinger skal føres på. Da ofte brukt 1579 kontoen.

Med vennlig hilsen,

Lisa Rognerud

Visma Mamut Support

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei,

Det står at; det "fremover" så vil betalinger via iZettle og Vipps bli registrert på konto som vi har satt opp i innstillingene for iZettle. Betyr fremover at det allerede fungerer, eller kommer dere med en beskjed fra når det fungerer?

Highlighted

Hei

Dette er et teknsik spørsmål, som jeg må deg kontakte support for.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted

Hei igjen,

Beklager at det var litt uklart, men jeg mente at det nå fungerer og skal bokføres mot konto satt opp under innstillingene for iZettle.

Med vennlig hilsen,

Lisa Rognerud

Visma Mamut Support

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

(updated by Arne Styve ‎28-08-2019 13:50 )

Hei,

Siden jeg ikke får gjennomslag hos support, henger jeg meg på denne noe eldre tråden.

Jeg mener eAccounting inneholder en feil i forhold til dagsoppgjør fra iZettle for oss som benytter kontant, bank og Vipps som betalingsmetode for våre kunder.

Dagsoppgjør fra iZettle føres automatisk i eAccounting. Kontantsalg føres mot kasse (konto 1900), gebyr for banktransaksjoner føres mot kontoen for Kortgebyr (i vårt tilfelle 7780 Bankterminalgebyr iZettle), og salg via bankkort føres Kredit Salg (3100 i vårt tilfelle) og Debet Fordringer på kortinnløser (hos oss konto 1578). Alt vel så langt (bortsett ifra at vi ikke har mulighet til å endre Kassakonto under Firmainstillinger).

MEN Vipps-salget derimot, blir ført helt feil. Alt salg via Vipps føres Kredet salg (3100) (som er riktig), men Debet Fordring på kortinnløser (hos oss 1578), som er direkte FEIL. Salgsbeløpet som vi har utestående er ikke utestående hos iZettle, men hos Vipps. Det burde derfor også være mulig å sette opp en "Fordring hos/på Vipps" under Firmainnstillinger.

Jeg har lagt ved en skjermdump fra et Dagsoppgjør bilag som viser feilen.

Jeg har forsøkt siden februar i år å få Support til å forstå dette, men når altså ikke igjennom. Fant denne gamle tråden, som gjelder samme tema, og forsøker derfor lykken her, selv om jeg sikkert vil bli minnet på at denne tråden ikke skal brukes til "systemspørsmål".....

Mvh

Arne Styve

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei,

Siden iZettle-integrasjonen fortsatt inneholder feil, ber jeg om at denne tråden åpnes igjen.

Problemet er knyttet til automatisk føring av dagsoppgjør fra iZettle i kombinasjon med Vipps. Etter at ny lov om kassasystem trådte i kraft 1/1-2019, er det nå krav om at alle salg SKAL gå igjennom et godkjent kassasystem. iZettle er et slikt godkjent kassasystem. Det betyr at både kontantsalg, bankkort salg og Vipps-salg skal registreres i iZettle, og det er det full støtte for hos iZettle.

MEN når nå Dagsoppgjøret fra iZettle blir automatisk ført i eAccounting, gjøres dette feil for Vipps-innbetalingene. Kontantsalg føres debet kassekonto (1900), gebyr for bankkort salg føres mot konto satt opp som "Kortgebyr" under Firmainnstillinger->iZettle integrasjon (i vårt tilfelle er dette konto 7780 Bankterminalgebyr iZettle), og salg via bankkort føres mot konto satt opp som Fordring på kortinnløser (i vårt tilfelle er dette satt til konto 1578 Fordringer iZettle. Så langt er alt vel. MEN når det så kommer til salg via Vipps, så føres også disse mot konto satt opp for Fordring på kortinnløser, altså iZettle. Dette er feil! Det burde legges til et ekstra felt under Firmainnstillinger->iZettle integrasjon av typen Fordring på Vipps.

Jeg har lagt ved en skjermdump av et Dagsoppgjør bilag som viser denne feilen.

Jeg har forsøkt siden februar 2019 å få support til å forstå at dette er en feil, men når ikke frem. Så nå prøver jeg å vekke denne tråden til liv i håp om at dere tar tak i dette.

Dersom dere mener dette ikke er en feil, ber jeg om at dere beskriver hvorfor dette ikke er en feil, og hva jeg har eventuelt misforstått.

Mvh

Arne Styve