avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

kundebetaling fra utland

av Ellevill

Jeg fakturerer en kunde i utlandet i NOK.

Kunden betaler inn i utenlandsk bank i EUR.

Jeg får inn på driftskonto i Norge en beløp X NOK som avviker fra fakturert beløp pga bankgebyr og valuta-kurs differans.

Hvordan fører jeg dette enklest?

...eller må jeg fakturere i EUR for å få det til?

Ellevill

ICL-Orkide
10 SVAR 10
Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei, nei jeg har ikke annet enn norsk NOK-konto, men jeg kan selvsagt sende kunden en faktura lydende på et antall EUR i stedet for NOK, men jeg fakturerer normalt i NOK, så også denne gangen.

Når kunden da selv muligvis i egen bank har lagt inn betaling i NOK, som så i banken er omregnet til trekk i EUR, så har jeg altså fått en innbetaling i NOK til egne bankkonto som ikke er på faktura-beløpet, men fratrukket bankgebyr og en valuta-differens. Så hvordan bokfører jeg den innbetalingen? Dersom jeg huker av for "utenlands-betaling" må jeg selv legge inn et omregnet beløp i EUR som "passer" men mitt fakturerte beløp, men det blir vel ikke helt riktig...

ICL-Orkide

av Jørn Karlsen

Har du kun bankkonto i NOK, så kan du velge om du vil sende faktura i EUR eller NOK.

Når du mottar innbetalingen, så har banken tatt et gebyr, og føringen blir slik:

Eks.

Debet 1920 Bankinnskudd kr. 4 910,-

Kredit 1500 Kundefordringer kr. 5 000,-

Debet 7770 Bank og kortgebyr kr. 90,-

Kredit 8060 Valutagevinst (Agio) eller Debet 8160 Valutatap (Disagio)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

-

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei Jørn

Mulig jeg er litt langsom nå men hvilken vei går jeg for å registrere innbetalingen. Jeg kan gjøre en av disse:

1. - Kasse og bank/ny transaksjon osv? -Her må jeg huke av Utenlandsbet. for å få tilgang til gebyr/disagio/agio etc, men da må jeg også oppgi EUR-beløp (som jeg ikke har fakturert selv). Og om jeg ikke huker av er det ikke noen linjer om disagio/agio.?
  2. - Faktura/innbet gir ikke tilgang til noe gebyr/disagio/agio?
  3. - Etablere manuelt bilag med postene du viser.

Ellevill

ICL-Orkide
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Vet du hvor mye kunden din betalte i Euro? Dette er gjerne noe som du kan få opplyst av banken mtp valutakurs osv. Om det er tilfellet så ville jeg valgt å registrere betalingen som beskrevet i punkt 1.

Hører fra deg!

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei. Det er 1. jeg har brukt her da jeg har tilgang til bankbilaget, men det er jo litt plundrete da jeg skal hente det fram og "tilpasse" kontobeløpene så bilaget balanserer ...

Hvilke måter finnes å fakturere og føre betaling på ellers som gir "enklest" arbeid?

ICL-Orkide
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Jeg vil si alternativ 1 er enklest. Hvilke informasjon fikk du fra banken når kunden din betalte?

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Jeg må inn og hente ut fullstendig bilag. Der står beløp som skal betales i NOK, som så åpenbart konverteres til EUR (oppgitt i bilaget), og omkostninger i betalerbank og mottakerbank.

ICL-Orkide
Godkjent løsning
Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Ok men kan du ikke da bruke alternativ 1, klikke på Endre transaksjon - Huke av for Utenlandsk betaling - velge valuta type Euro og legge inn sum kunden betalte i Euro. Der har du også et felt hvor du kan legge til bankkostnader som gebyrer.

Vil ikke det fungere?

av Jørn Karlsen

Hei

Detter er teknisk spørsmål om hvordan du bruker ditt system.

Derfor flytter jeg ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, 

til support

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du har bankkonto i EUR, som kunden innbetaler til, bør du sendes faktura I EUR. Hvis ikke blir dette vanskelig å håndtere.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen