avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ronald Nordstrand
CONTRIBUTOR ***

matche betalingen med fakturaen

av Ronald Nordstrand

Fikk forslag fra hjelp robot om å føre leverandørfakturaer med dagens dato, selv om denne er betalt i bank og hadde forfall tidligere.

Så skal denne manuelt matches i bank/ kasse.

Det som bekymrer meg når en gjør dette, er at en får opp at den blir betalt i nettbedrift når en går inn og godkjenner, det vil si at den betales to ganger.  

For meg virker det som en lager mer arbeid med denne fremgangsmåten.

Er den ingen måte å få dette tilbake slik det var før nettintegrasjon

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Zuzanna Burkowicz
VISMA

av Zuzanna Burkowicz

Hei Ronald,

Når du fører en allerede betalt faktura og har aktiv bankintegrasjon så vil fakturaen sendes til bank for sluttgodkjenning og betaling, dette så du slipper å betale fakturaen manuelt. Her har du to valg:

1. Bokfør fakturaen i eAccounting og avvis utbetaling i nettbank.
  2. Gå til - Innstillinger - Firmainnstillinger - Fakturaopplysninger, nede på siden er det et valg som heter "Velg leverandørfakturaer som skal sendes til bank". Marker den og klikk lagre. Bokfør fakturaen.

Da vil ikke fakturaen sendes til banken for betaling igjen og da gjenstår det å matche utbetaling på Kasse og bank.

Om denne fakturaen ble betalt etter at bankintegrasjon ble aktiv så skal utbetalingen allerede finnes under Kasse og bank. Finn hendelsen og klikk på Søk. Velg bokføringshendelse Betaling av leverandørfaktura og finn fakturaen.

Om denne ble betalt før bankintegrasjonen må du gjenspeile utbetalingen slik den vises på kontoutdraget i nettbanken. Klikk på Ny hendelse og legg inn dato, referanse og beløp (husk å velge penger ut). Klikk på Søk, velg bokføringshendelse Betaling av leverandørfaktura og finn fakturaen.

Håper dette var til hjelp.

Anbefaler å se gjennom grunnkurs: 

https://www.visma.no/eaccounting/grunnkurs/

Mvh

Zuzanna Burkowicz

David Brooks
CONTRIBUTOR **

av David Brooks

Hei, jeg har tatt i bruk bank integrasjon med Handelsbanken i April i år. Jeg har problemer å matche / finne hendelse i kasse og bank som er ikke automatisk matchet av systemet. Når jeg for eksempel vet at jeg har betalt en leverandørfaktura så prøve jeg å søke faktura som er knyttet til betalingen manuelt ved å velge "Betaling av Leverandørfaktura" og søker. Faktura som er registrert betalt kommer ikke opp selv om jeg har bilagsnummer så vil den ikke vises og så kan ikke avstemmes. Jeg har samme problem med innbetaling fra kundene. Jeg har registret at min faktura er betalt men jeg kan ikke søke eller finne opp den faktura i bankavstemning. Håper dere kan gi litt tips her.

RC3BRY
CONTRIBUTOR *

av RC3BRY

Hei, har lignende problem. Har importert kontoutdrag fra Eika, og får da opp en hel del utbetalinger som må avstemmes. Både leverandørfakturaer og kvitteringer. Vet at 99% av disse allerede er bokført som betalt.  Hvordan går jeg da fram? Søker jeg opp fakturaer fra leverandøren, kommer kun de ubetalte opp... Er problematisk, for finner heller ingen lett måte og finne hvilke som eventuelt ikke e avstemt uten og veksle mellom Leverandørbildet og Kasse/Bank...og vil jo ikke dobbeltføre.

Ronald Nordstrand
CONTRIBUTOR ***

Takk for det 🙂

Valgte det første, satte dagens dato.

Gikk inn og førte som betalt med rett dato.

Problemet med den bruker videoen jeg fant med kasse/ Bank var at han viste med og uten bankintegrasjon i samme video. Bedre om han laget en av hvert tilfelle.

Ronald

Ronald Nordstrand
CONTRIBUTOR ***

Kan jeg gjør det du skriver nå etter at det har skjedd, at betalte fakturaer er betalt en gang til?

Som jeg skrev så gikk det automatisk 170000 ut av konto. Nå når jeg får tilbakebetalt beløp finner ikke systemet match på disse beløpene.

Og hele systemet viser selvfølgelig røde tall når jeg har betalt alle regninger for januar/Februar 2 ganger.