avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

mva tilbake fra butikken

Jeg bor på Svalbard. Vi har ingen mva, og jeg er ikke registrert på det mva-registeret. Av og til kjøper jeg noen varer fra fastlandet f.eks en skriver som koster 1000nok (800nok + 200nok mva). Vi får mva tilbake direkt fra butikkene etter cirka 1 måned. Derfor på bankkontoen min står det to transaksjoner: 1000 nok ut, og 200 nok inn.

Hvordan kan jeg bokføre de 200 nok (mva tilbake betalt from butikken) ? Det må være lik et selskap i Norge som kjøper varer fra utlandet med moms (fra utlandet), og så får mva tilbake ?

På forhånd takk 🙂
8 SVAR 8
Highlighted

Re: mva tilbake fra butikken

Hei

Da vi ikke er regnskapsførere her på teknisk support kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med hvordan dette føres regnskapsmessig. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å skrive dette spørsmålet på det faglige forumet. Det er det regnskapsførere som kan svare deg på slike ting. Du må være innlogget med brukernavn og passord her på community for å kunne se det faglige forumet. Når du har logget inn så vil du se faglig forum under brukerforum. Når du har fått svar der hvordan dette skal gjøres regnskapsmessig så kan du gjerne skrive til oss her igjen hvordan dette skal gjøres regnskapsemssig så kan vi hjelpe deg videre med hvordan du gjør det teknisk i programmet.

Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen.

Mvh Christina Mathisen Supportkonsulent Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR *

Hei,

Det gjelder visma eaccounting.Jeg har postert kassa salg med riktige mva koder men på MVA-OPPGEVEN finner jeg avvik med beskjed at

MVA BOKFØRT...  0

MVA BEREGNET---- RIKTIG TALL

På innkjøp siden som jeg posterte på samme måte finner jeg tallene er riktige.Kan du si hva er grunnen til det?

Syed 

468658

Highlighted

Hei

Når du registrerer salg med mva manuelt under kasse og bank er det viktig at man splittet beløpet på salgskonto og mva konto. Eks. 😧 1900 1000kr K: 3000 800kr og K: 2700 200kr.

Ut fra breskrivelsen din kan det se ut som du har ført alt inn på salgskontoen uten å splitte. Disse bilagene må da eventuelt korrigeres.

Si ifra om du trenger noe mer hjelpe her.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei,

01.01.2015 HADDE JEG OMSET.0%=KR.884.30

15% =  2360    inkl.mva

25 =    2783.7  inkl.mva

TOTAL OMSET =   6028     inkl.mva

Jeg førte den slik

1920 bank    D   KR.6028

3020 SALG 15%   K    KR.2360

3000 SALG 25%   K         2783.7

3100  SALG FRITT  K       884.30

og bøkførte billaget

Kan du føre den slik at mva beløpet synes på mva-oppgaven

Syed

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei igjen,

Jeg får salgsrapport inkl.mva og det er tungvint å finne ut mva.Kan du anbefale metoden at jeg posterer hele beløpet og  programme 

skiller mva beløpet automatisk ut.

Syed

Highlighted

Hei

Dersom du oppretter en kundefaktura så er det artikkelkonteringene som styrer hel mva beregningen for deg. Velger du da dine kunder som "privat" kunder så kan du legge på bruttobeløpet på artikkellinjene. Da vil den automatisk bereegne hva som er mva og hva som er nettobeløp.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei,

Jeg driver en kiosk og får kassa omsettningsslip hver dag med salg 25% og salg 15% inkusive mva,hvordan skal jeg føre dem?

Jeg vet hvordan jeg skal opprette kundefaktura men jeg har ikke behov for det.Hvordan velger jeg mine kunder som "privat" kunder?

Syed

Highlighted

Hei

Når du oppretter en kunde under Salg - kunder - ny kunde. Her ser du at du i nedretsemnyen velger om det skal være firma eller privat kunde.

Dersom du ikke skal opprette salget som flere kundefakturaer kan du registrere salget som øvrig innskudd.

http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAc...

Men da må du manuelt beregne hva som er mva og hva som skal inn på salgskontoen. Altså splitte beløpet på en eller flere salgskontoer og en eller flere mva kontoer.