avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Przemyslaw Hibowski
CHAMPION **

omsorgspenger: refusjon fra NAV

av Przemyslaw Hibowski

Hei,

Vi har fått refusjon av omsorgspenger pga stengt barnehage (covid) fra NAV. Jeg lurer på om man bokfører det likt som refusjon av sykepenger:

1920 db

5800 ( refusjon av sykepenger) kr

Hva med AGA? Kan man bruke kode: Sykepenger refundert av NAV?

27 SVAR 27

av Jørn Karlsen

Hei

Kontantstøtte vedr. Covid 19, skal føres på konto 3440 Offentlige tilskudd for tjenester.

Dette er et tilskudd og ikke refusjon av sykepenger eller permitterings penger.

Er det refusjon sykepenger, eller permitterings penger så skal det føres på konto 5800 Refusjon av sykepenger. Og legges inn i lønn for å beregne negativ AGA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Przemyslaw Hibowski
CHAMPION **

av Przemyslaw Hibowski

Hei Jørn,

Tusen takk for raskt svar!

Jeg er litt forrvirret med alle disse nye reglene som gjelder COVID.

Er du sikker at det er kontantstøtte og ikkke refusjon? 

På NAV side funnet jeg dette info:

Som arbeidsgiver har du plikt til å forskuttere lønn til arbeidstakere som har rett til omsorgspenger. Du kan i ettertid søke refusjon for utbetalt lønn fra og med 4. fraværsdag. 

Vi har betalt lønn i perioder ansatte sittet med barn hjemme og nå fikk vi refusjon fra NAV. Jeg lurer på hva som skjer med AGA vi har betalt (hvis det er kontantstøtte)..

https://www.nav.no/no/bedrift/innhold-til-bedrift-forside/nyttig-a-vite/omsorgspenger--hva-gjor-jeg-...

av Jørn Karlsen

Hei

Beklager jeg misforsto deg

Er det omsorgspenger og du forskuddtrer , da er det refusjon ytelser fra NAV, og skal bokføres på konto 5800 Refusjon av sykepenger.

Da skal det også legges inn i lønn, slik at det beregnes negativ AGA-

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Sylvia Reiersen
CONTRIBUTOR ***

av Sylvia Reiersen

Hva heter lønnsarten for refusjon ytelser fra NAV i Payroll?

av Jørn Karlsen

Hei

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

MayITest
CONTRIBUTOR ***

av MayITest

Hei igjen,

Forresten,

Hvordan bokfører vi omsorgspengene som refundert fra NAV?

F.eks vi mottok 10.000kr:

Debet Bank 1920: 10.000

Kredit 5800: 10.000

Er det riktig?

Takker.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Når dere mottar refusjon av utbetalinger til de ansatte på omsorgspenger, sykepenger eller permisjon penger for foreldrepermisjon, så bokføres det slik du skriver:

Debet Bank 1920: 10.000

Kredit 5800: 10.000

Så legges samme beløpet inn i lønn med lønnsart: Ytelser refundert fra NAV, for å beregne negativ arbeidsgiveravgift.

(Men bare nevner det, hvis det er kontantstøtte, økonomisk bidrag fra staten til selskapet i forbindelse med Covid 19. Så skal det bokføres på konto 3440 Offentlige tilskudd for tjenester. Og ikke legges inn i lønn for å beregne negativ AGA)

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Przemyslaw Hibowski
CHAMPION **

av Przemyslaw Hibowski

Hei Jørn,

Jeg kan ikke finne denne lønsarten i systemet lenger.

Ytelser refundert fra NAV?

Er det noen feil?

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du bruker Visma eAccounting, heter lønnsarten for refusjon av sykepenger, omsorgspenger: Sykepenger refundert av NAV.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

MayITest
CONTRIBUTOR ***

av MayITest

Hei Jørn,

Hvordan eller hva skal vi legge til på AA-melding  hos ALTINN for å få med aga-reduksjonen fra sykepenger refusjon fra NAV?

Igjen, takk for hjelpen.

av Jørn Karlsen

Hei

I lønnssystem heter denne lønnsarten refusjon ytelser fra NAV.

Men teksten an variere litt fra lønnssystem til Lønnssystem.

Du skriver ikke hvilken type lønnssystem du bruker.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

MayITest
CONTRIBUTOR ***

av MayITest

Hei Jørn,

Vi pleier å kjøre lønn, deretter legger inn tallene manuell i AA-melding på ALTINN. 

Men med tanken på refusjonen, hvilken pkt i AA-melding må vi krysse/legge til for at det skal blir riktig?

For det vil ikke stemme dersom vi fyller ut AA-melding som de andre gangene. 

Legger ved bildet fra AA-melding. Kan ikke se at det finnes pkt angående refusjon.Screen Shot 2020-06-09 at 11.40.08.png

Takker.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er nok under et annet felt.

I lønnssystemene er det ingen a-melding-kode for refusjon fra NAV.

Kjenner ikke så godt til manuell a-melding, så da må jeg be deg kontakte Sakttetaten/A-ordningen.

Vil anbefale at du kjører lønn i et lønnssystem, men automatisk innsending av A-melding.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

MayITest
CONTRIBUTOR ***

av MayITest

Hei Jørn,

Takk for hjelpen! 🙂

av Jørn Karlsen

Hei

Bare hyggelig.

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

MayITest
CONTRIBUTOR ***

av MayITest

Hei Jørn,

Du skrev :

"Da skal det også legges inn i lønn, slik at det beregnes negativ AGA-"

Vil den vises på lønnsslippen til den ansatte? 

Eller hva skal vi gjøre for at den ikke vises?

Takk for hjelpen.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ja det vil vises på lønnslippen til den ansatte du legger dette på.

Men legg det på deg selv, eller daglig leder.

Da ser ikke den ansatte dette beløpet.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

MayITest
CONTRIBUTOR ***

av MayITest

Hei Jørn,

Hva med feriepenger av refusjonen? 

Skal den ikke reduseres som arbeidsgiveravgift?

Takk!

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det kommer egen refusjon i juni på Feriepenger.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

MayITest
CONTRIBUTOR ***

av MayITest

Hei Jørn,

Du skrev sist gang:

Det kommer egen refusjon i juni på Feriepenger.

Det er september nå. Har ikke sett noe utbetaling enda vedrørende feriepenger.

Er det noe vi må søke på lik linje med "refusjon av sykepenger og omsorgspenger"?

Takk.