Mine områder
Hjelp
Therese Lohne
CONTRIBUTOR *

Beregning av MVA på inngående faktura

av Therese Lohne

Hei, er det mulighet for å kunne slippe å beregne manuelt MVA på inngående faktura? I Visma Global/document senter ble denne beregningen gjort av systemet (omvendt) at f.eks at MVA-kode 1 trakk fra MVA automatisk og MVA-kode 0 gjorde ikke det. Her må man jo faktisk gjøre dette manuelt, om faktura skal splittes i en brøk, må jeg beregne 50% med MVA og 50% uten MVA. Ikke splitte 50/50 og MVA regnes av seg selv. Det fantes også en funksjonalitet som gjorde at man kunne prosent-regne rett i programmet, mulig her også? Også kunne kan benytte "+" som en siste sjekk, da kom resten av gjenstående beløp opp. Mulig her? 

1 SVAR 1
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Jeg forstår ikke helt hva du mener her...  Mva beregnes jo automatisk i Visma.net Financials!

 

Dersom det er slik at du skal ha en del av beløpet med og en del uten avgift, kan du selvsagt dele beløpet på to linjer som du sier og legge de med forskjellig Avgiftskode.  For å slippe manuell beregning er det da enklest  å endre Avgiftsberegningsmodell til Brutto (under fane Regnskapsdetaljer).

 

Men dersom dere har delvis fradrag for mva. håndteres dette med egne Avgiftskoder.  

Det ligger standard i VnF to koder for dette (1D og 11D)

Disse kodene er ikke nødvendigvis ferdig satt opp da det er ulikt fra selskap til selskap hvilket forhold som skal brukes, og kodene må tilpasses. Det er også mulig å opprette flere egne koder dersom man har behov for flere forskjellige.

Se denne artikkelen Oppsett forholdsmessig fradrag (visma.com) eller ta kontakt med din partner for å få satt opp de kodene du trenger.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"