Mine områder
Hjelp
KarolineGarnes
CONTRIBUTOR *

Dele opp sumposter av utbetalinger i "Behandle Banktransaksjoner"

av KarolineGarnes

Hei,

 

Når jeg skal avstemme i fanen "Behandle Banktransaksjoner", får jeg ikke mulighet til å koble sumposter av utbetalinger mot førte betalinger. Sumpostene legges i fanen "Behandle Banktransaksjoner", mens betalingene som utføres gjennom financials føres som hvert sitt bilag.

 

Er det noen som vet hvordan en kan dele opp sumpostene, for så å koble sumpostene opp mot alle betalingene sumposten tilhører?

 

Evt. om det er en annen måte å få ført disse sumpostene av utbetalinger??

 

På forhånd, takk !

6 SVAR 6
Markus Wang
VISMA

av Markus Wang

Hei! Beklager sen tilbakemelding fra oss. 

 

Valget mellom enkelttransaksjoner og sumposter ligger på avtalen i AutoPay. Det er der mulig å slå av samlepostering, se skjermbilde under. Når samlepostering er av vil du få enkelttransaksjoner. Merk at dette gjelder både innbetalinger og utbetaling på kontoutdraget.

 

Dersom du er usikker på oppsettet i AutoPay anbefaler jeg å ta kontakt med din Visma-partner.

 

AutoPay_Kontoutdrag_Samlebetaling.png

 

Mvh Markus Wang

Visma

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Hei @Markus Wang 

Det må være noe mer som skal til her enn denne innstillingen du viser til.

Selv om Samlepostering står til AV i AutoPay så kommer remitterte betalinger inn som samelbeløp gjerne merket 'SUMPOST', men om det er tekst på linjen og hva teksten er varierer fra bank til bank.

Det må være noen flere innstillinger som skal til for å få bare enkelttransaksjoner i filene fra banken.
Kan dette være i avtalene i banken og har Visma noen dialog med bankene på om dette i så fall kan endres?

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Hei @KarolineGarnes !
Her spør du om noe som nok mange lurer på...  Jeg har ventet litt for å se om Visma kan komme med noen anbefalinger, men med eneste svaret jeg kan gi dg er som følger:

 

Betalingene som ligger under sumpostene som du får opp i Behandle banktransaksjoner skal allerede være ført i forbindelse med oppdatering av status på remitterte betalinger.

Dersom betalingene kommer enkeltvis kan du matche disse mot betalingene og slik sett ha avstemt disse, men det er ikke mulig å splitte opp sumpostene for å matche de mot de ulike enkeltbetalingene.  Det eneste vi slik sett kan få gjort med disse er å skjule de.  Som sagt, betalingene er allerede registrert, så du trenger ikke å behandle disse for å få korrekt regnskap.

 

Filene som leses inn til 'Behandle banktransaksjoner' kommer jo fra banken og jeg vet ikke om det er mulig å få banken til å ikke sende sumposter, men enkelttransaksjoner for utbetalinger i Kontoutdragene.

 

Levi Ekeberg
CONTRIBUTOR **

av Levi Ekeberg

Hei! Er helt ferske i VnF og er inne i en gangske bratt læringskurve. Relativt frustrert til tider, hvis jeg skal være helt ærlig, men skal ikke ta det her. Jeg har vært i kontakt med DNB i dag (som er banken systemet er satt opp mot) i forhold til dette med sumposter i fil tilbake ifm utbetaling/remittering. Dette forde vi jo ikke ønsker å bare skjule masse poster som systemet ikke klarer å kjede. I følge DNB kan dette endres i nettbanken (hvis du har administratorrettigheter): "Velg Administrasjon|Divisjoner/Filsending|Vismaautopay|Endre| fra belastning sum på konto til enkeltoppdrag."

Jeg har ikke testet dette enda, og vil også sjekke først om det blir x antall kr mer i gebyrer fra banken hvis man gjør denne endringen.

Haugl
CONTRIBUTOR ***

av Haugl

Hei, 

Jeg sitter og knoter med banken og kjenner på samme frustrasjon som flere tydeligvis gjør. Hvordan løste det seg for dere? Jeg har heller ikke lyst til å skjule ting bare fordi systemet ikke takler slike ting. 

 

Levi Ekeberg
CONTRIBUTOR **

av Levi Ekeberg (Oppdatert ‎11-03-2024 19:18 av Levi Ekeberg )

Hei. Forsøkte å endre i DNB uten at det heller hjalp, så jeg vet ikke hva løsningen er her (hvis den finnes). For oss har løsningen vært at vi (som regnskapsbyrå) fortsatt har lisens på Finale Avstemming og kjører bankavstemming gjennom den på denne ene kunden som bruker VnF. For det som kalles bankavstemming i VnF er jo egentlig ikke det.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"