Mine områder
Hjelp
seriksen
CHAMPION *

Feil føring av leverandørbetaling via Autopay.

av seriksen

Vi opplever fra tid til annen at leverandørbetalinger via Autopay blir ført feil.
Problemet er at dato og periode ikke samsvarer. 
For eksempel, betalingen har gått ut av banken 29.10.2021 og betalingsbilaget er også ført med dato 29.10.2021, men under periode står 11-2021. 

seriksen_1-1635863018043.png



Er det noen andre som opplever samme problem? Og finnes det noen enkel måte å få korrigert dette slik at vi får det riktig? 

10 SVAR 10
Simen Veum
VISMA

av Simen Veum

Hei igjen🙂

på bakgrunn av dine betraktninger, oppfordrer vi deg til å kontakte din Visma partner, for at dette kan bli undersøkt nærmere med konkrete data tilgjengelig. 

 

Simen Veum
VISMA

av Simen Veum

Hei dere😀

anbefaler at dere tar kontakt med deres Visma partner og presenterer problemstillingen for de. 

Her trenger man å se på konkrete tilfeller og utrede de.

Betalingsdato i det presenterte tilfellet var fredag 29.10.2021. Hvis returen ble lest inn mandag 01.11.2021, er jo dette periode 11-2021.

Det er dette som da må undersøkes nærmere. 

 

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Men når man leser inn returen bør ikke ha noe å si, når bankdatoen er f.eks 29.04. Hvorfor genererer systemet en annen periode enn det bilagsdatoen tilsier? Det skal den jo ikke gjøre. Når jeg bokfører manuelle bilag, så får ikke jeg overstyrt perioden til å være en annen enn det datoen er satt opp til - slik det var mulig å gjøre i andre regnskapssystemer (det er forresten en ting jeg ønsker meg)

seriksen
CHAMPION *

av seriksen

@BeritAnne  Nei, det har ikke vært tilfelle hos oss de gangene dette har oppstått. Men min første tanke er at det da burde kommer et varsel dersom dato ikke er innenfor valgte periode, og at slike bilag/bunter ikke kan oppdateres/posteres automatisk men må kontrolleres manuelt.

Ved avstemming denne måneden ser jeg også at det har forekommet motsatt. Altså at transaksjonsdatoen er 02.05.2022 - periode 4.


BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Det er ikke så enkelt som at dere har Avsluttet eller deaktivert regnskapsperioden som hører til betalingsdatoen?

LNO
CHAMPION ***

av LNO

For vår del, nei, for dette er en funksjonalitet vi ikke aktivt bruker

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Jeg opplever dette nesten hver måned når jeg skal avstemme bank, at leverandørbetalinger er bokført på perioden etter det datoen på betalingen skulle tilsi.

 

seriksen
CHAMPION *

av seriksen

@LNO  Kan jeg spør hvordan dere pleier å rette opp dette? 

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Jeg retter ikke opp, men lar det stå som åpen post i bank og legger ved dokumentasjon i avstemmingen. Men det beste hadde jo selvfølgelig vært at det ikke skjedde i det hele tatt!! Syns det er mye som er litt halvveis i Visma ERP-systemet

seriksen
CHAMPION *

av seriksen

@Ida Aune Viken 
Kan du hjelpe å forklare hva som er årsaken til at dette skjer enkelte ganger, og hvordan vi eventuelt kan forhindre det? 
På forhånd takk. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"