Mine områder
Hjelp
Caroline Hisdal
CHAMPION *

Føring av transaksjoner i bankstyring med mva

av Caroline Hisdal

Hei,

Hvorfor ligger momsstyringen på posteringstypen?

Vanlig at momsen hentes fra momsoppsettet på kontoen.

Sett at jeg skal føre et bilag for diverse utlegg fra en ansatt. Lagt ut kontorrekvisita (25 % mva), lagt ut for facebook annonse (tjeneste moms),  lagt ut for parkering (0 % mva). Da må jeg føre 3 bilag for 1 utbetaling eller gjøre jeg det feil?

Og hvorfor er avgiftssonen gjemt på flik 3? siden man må ha manuell kontroll på denne så burde den i være synlig rett ved siden av avgiftskoden.

 

mvh Caroline

1 SVAR 1
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Du trenger ikke lage tre bilag for det/de utleggene du har i eksemplet.  Det er bare å skrive de inn som tre linjer med forskjellig Avgiftskode.

 

Det er mange register som henger sammen i VnF og til du får kontroll på hvordan avgifter føres i VnF kan det være lurt å sjekke fanen Avgiftsdetaljer, slik at du ser at de blir ført rett.  Spesielt kanskje ved føringer som ikke genererer avgiftsbeløp.  Dersom det ikke kommer opp noe under Avgiftsdetaljer vil ikke beløpet bli med i mva-oppgaven.

 

Men det er riktig observert som du skriver, at i VnF er det ikke noen link mellom konto og Avgiftskode (slik du kanskje er vant med fra andre system).  At det ligger Avgiftskoder i Kontoplanen betyr ingenting i vanlige føringer. Avgiftskoden registreres direkte på transaksjonslinjen, evt. via varer.

 

Posteringstypen på Transaksjoner styrer ikke Avgiftskoden, men Avgiftssonen.  Avgiftssonen har igjen en standard Avgiftskode.

Avgiftskoden kan endres per linje (så fremt den tilhører samme Avgiftssone). 

Hvilken Avgiftssone som blir brukt på Posteringstypen er registrert på Betalingskontoen, men kan endres på et bilag. Det er likevel ikke mulig å bruke flere Avgiftssoner på ett bilag, hvilket betyr at f.eks. inn- og utgående mva må føres på forskjellige bilag. 

 

Ved føringer er det sammenhenger mellom Avgiftssoner, Avgiftskoder, Avgifter, Posteringstyper og Betalingskonto.  Dersom du ønsker mer forklaring om dette anbefaler jeg at du tar kontakt med partneren din som skal ha oversikt på dette.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"