Mine områder
Hjelp
Arthur Kvalheim
CHAMPION ***

Hvordan overføre et innbetalt beløp fra en kunde til en annen?

av Arthur Kvalheim

Vi har sendt noen fakturaer til to forskjellige kunder (som har et samarbeid seg i mellom). Disse fakturaene er betalt som én samlebetaling fra én av kundene. 

 

Dette har ført til, at vi nå har en åpen saldo mot begge kundene. Utestående saldo på den ene kunden er likt som på den andre kunden, bare med negativt fortegn.

 

Hvordan får vi nullet dette ut? Altså hvordan får vi ført beløpet fra den ene kunde til den andre i Financials?

Den ene kunden:
En kunde.jpg

Den andre kunden:
Den andre kunden.jpg

1 SVAR 1
Godkjent løsning
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

I slike tilfeller ville det enkleste være å bruke 'Del opp'-funksjonen i bildet for 'Behandle inngående betaling' som forklart her:

Hvordan dele opp en samleinnbetaling og matche mot forskjellige fakturaer. (visma.com)

Det måtte imidlertid bli gjort FØR beløpet ble bokført på kunden, og dersom dere har automatisk matching av innbetaling med KID så blir beløpet ført på den ene kunden før dere får stoppen den.

 

I deres tilfelle er beløpet allerede registrert på den ene kunden og det er ikke mulig å overføre direkte mellom to reskontroer.

 

Innbetalingen er bokført på bankkontone, så det som gjenstår er å rette opp åpen saldo på de to kundene.

Jeg tenker at en god løsning vil være å løse dette med Kreditavskriving av beløpet på den ene kunden og Saldoavskriving på den andre:

Avskrive saldo på faktura - Visma.net ERP

 

Noter i merknadsfeltene på disse dokumentene sammenhengen og hvorfor dette er gjort.

 

Viktig å passe på at

  • det brukes samme dato på begge avskrivingsdokumentene
  • årsakskode 7 og 8 går mot samme konto.  Standard er 7799, og du får da en debet/kreditføring mot denne kontoen.
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"