Mine områder
Hjelp
Bergen Båtservice as
CONTRIBUTOR **

Innbetaling fra kunde hvor betalingen er på mer enn fakturasum.

av Bergen Båtservice as

Har en kunde som har betalt faktura avrundet opp med kr 2,-.

Har ikke tenkt å sende overskytende tilbake. Kan det føres som "tips"? eller øreavrunding ?

Hvordan?

5 SVAR 5
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

I Visma.net Financials er det en enkel og grei funksjon for avskriving av slike smådifferanser på kundereskontro.  Dette gjøres i skjermbilde Avskriv saldo (AR505000). Her finnes to funksjoner (Type):

Saldoavskriving - dersom kunde har betalt for lite

Kreditavskriving - dersom kunde har betalt for mye

 

I ditt tilfelle velger du da Kreditavskriving og i feltet for Grense velger du maksbeløp som skal avskrives.
Dato settes til dato du ønsker på avskrivingsbilaget (denne kan ikke være tidligere enn betaling (evt. faktura).  Du får da listet opp alle bilag som har åpne beløp ihht. denne.

Velg det/de bilag som skal avskrives og trykk Behandle, evt. Behandle alle

Det blir da opprettet et bilag på kunden for differansen som heter Kreditavskriving, og Betalingen blir lukket.

Bergen Båtservice as
CONTRIBUTOR **

av Bergen Båtservice as

Er dette beskrevet for eAccounting som jeg bruker, eller er jeg reg. med feil system?

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Svaret gjelder Visma.net Financials, som var det spørsmålet ditt ble registrert under.

Nimra Ghauri
CONTRIBUTOR *

av Nimra Ghauri

Hei,

 

Jeg får ikke til å bokføre det beløpet kunden har betalt siden fakturaen har mindre verdi.

Hvordan gjør jeg det? 

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Det forstår jeg ikke Nimra Ghauri.  For kunde skal det ikke være nødvendig å legge til faktura for å registrere Betaling.  Hvilket skjermbilde er du i?
Forsøk å registrere innbetalingen i AR302000 uten å legge til noen faktura og så heller matche disse etterpå.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"