Mine områder
Hjelp
Charlott1
CONTRIBUTOR ***

Innbetaling mot både kunde og leverandørkonto

av Charlott1

Hei.

 

Jeg har fått en innbetaling på banken som skal matche både kunde og leverandørkontoen.

Hvordan skal jeg føre dette?

12 SVAR 12
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Test

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Enig i at modulene skaper mye ekstraarbeid i bokføringer, mot hva som er vanlig i andre regnskapssystemer

Olga Myrvold
CHAMPION *

av Olga Myrvold

Det her kanskje fungerer på kundebetaling og leverandørrefusjon. Men ikke hvis det er kundeinnbetaling og leverandørbetaling...som er typisk "avregning"

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Det stemmer sikkert da Kundebetaling og Leverandørrefusjon i prinsippet er Innbetalinger.

 

Kunderefusjon og Leverandørbetaling er imidlertid Utbetalinger.
Disse kan du behandle (også med Del opp) i skjermbilde Behandle Banktransaksjoner (CA306000).

 

Olga Myrvold
CHAMPION *

av Olga Myrvold

Jeg snakker om kundeINNbetaling og leverandørUTbetaling i samme transasksjon. I transportbransjen er nemlig avregninger - hvor det er inntekt og kostnad på samme bilag (med ut- og inn- mva). Pga modulbegrensninger vi er nødt å føre en avregning i to separate bilag - som utgående faktura og som inngående faktura. Og da oppgjør som kommer må også føres som kundeinnbetaling og leverandørutbetaling ved hjelp av hjelpekonto. Ekstremt tungvint hele prosessen.

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Da skjønner jeg hvor du vil hen...
Utfordringen her er imidlertid ikke på betalingene, som denne tråden handler om, men hvordan få registrert selve avregningen.  Dessverre har ikke VnF funksjonalitet for avregninger og etter hva jeg vet er det heller ikke planlagt, men det er mange som ønsker dette.
Du kjenner sikkert til alternativene i dag, men jeg skal likevel notere det jeg anbefaler slik at det er dokumentert for andre som lurer.

 

Løsning vi har for mottatte avregninger i dag er å registrere disse i skjermbilde for Utgående faktura og/eller Inngående faktura.  Noen skikkelig smidig løsning har programmet ikke og på grunn av at slike avregninger ofte vil ha både utgående og inngående mva (flere Avgiftssoner), må den splittes i flere bilag.

Alternativ til å lage både en inngående og en utgående faktura kan hele bilaget føres i én av modulene.  Jeg vil da anbefale Leverandør, altså som Inngående faktura (eller kreditnota).  Legg da Avgiftskode bare på linjene som stemmer med Avgiftssonen på dokumentet (Inngående mva).  Øvrige linjer legges inn med Bruttobeløp og uten Avgiftskode.

Så lages det et korreksjonsbilag i Transaksjoner (CA304000), for å satt riktig avgift på disse linjene. (Dersom det her vil være flere Avgiftssoner, må det lages et bilag for hver av de.)

Kontroller i fanen for Avgiftsdetaljer at du får alt slik du ønsker.

Jeg anbefaler å lage slike korreksjonsbilag per faktura/avregning, men de kan også lages med samlesum per dag/uke/periode/termin dersom man har mange slike transaksjoner.

 

Om du heller ønsker å registrere Avregningen som en Utgående faktura, som teknisk sett er mest riktig iom. at det er Kunder dette gjelder, går det selvsagt fint.  Da blir det motsatt i forhold til Avgiftskoder som notert ovenfor.

 

Grunnen til at jeg anbefaler Leverandør for mottatte avregninger, og Kunde for å sende avregninger (selv om det teknisk sett burde være motsatt), er for kunne bruke AutoInvoice og Approval.
På de avregningene du da evt. sender må du finne en løsning for å få alle Avgifter korrekt på formularet til mottaker.  Dette må du se på sammen med partneren dere har.

Dersom disse tjenestene ikke er interessante og bilag blir registrert manuelt, anbefaler jeg motsatt da det prinsipielt sett er mest korrekt.

 

Dette ble et langt svar og absolutt ikke den enkle og smidige løsningen som du kanskje ønsket, og som VnF ellers er så god på.  Det er imidlertid det vi har å jobbe med i dag.

 

Registrerte idéer som er relevante for temaet:

Kundebilag som kan sendes på flyt - Visma Community

Modul for manuelle føringer - Visma Community

Olga Myrvold
CHAMPION *

av Olga Myrvold

I mitt tilfelle vi er mottaker av avregningen og den sendes verken på flyt eller til remittering eller autoinvoice. Så enklest å føre som to faktura: inn og ut. Men spm var relevant til problemstilling opp: det er en transaksjon (innbetaling) i banken, som skal splittes på innbetaling (på kunde)  og utbetaling (på leverandør). Og det er heller ingen enkel løsning som jeg skjønner, så vi må fortsette med 3 transaksjoner i 3 forskjellige moduler...

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Sjekk da om du ikke får gjort dette i Behandle banktransaksjoner.  Der gjør jeg dette.
Ta evt. kontakt med partneren din så bør de kunne hjelpe.

Olga Myrvold
CHAMPION *

av Olga Myrvold

Jeg skal prøve igjen, men sist jeg testet så det blir ikke som en transaksjon mot bank, men som 2 posteringer

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Ja, det er jeg redd at du fortsatt vil få.  Iom. at Kundebetaling og Leverandørbetaling er forskjellig type bilag, og at det også skal mot to forskjellige aktører må det bli to bilag.  Så dersom du tenker at du vil ha de på ett bilag mtp. bankavstemming el.l. så må du føre via en mellomføringskonto.
Vi erfarer at det ikke er noe problem å få flere føringer mot bank selv om det er ett beløp på kontoutskriften.  Hvordan kontoutskriften viser dette vil avvike litt fra bank til bank.

Olga Myrvold
CHAMPION *

av Olga Myrvold

Kontoutskriften viser det som et beløp uansett, pga at det er kun et beløp referert til avregningsnummer. Så her det er ikke mange alternativer. Ja, jeg bruker hjelpekonto, men syns det er mange steg tilbake ifht til alle andre system jeg har brukt før. I hvert fall absolutt ikke tidsbesparende.

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"