Mine områder
Hjelp
Caroline Hisdal
CHAMPION *

Kreditere feil pris på lagerført vare

av Caroline Hisdal

Heisan, sett at jeg har 1 varelinje med feil pris. Må jeg opprette CM ordre, lage kreditnota, kopiere den, lage SO ordre, ta leveranse og fakturere den? mye greier og kunden får jo da 2 fakturaer og 1 kreditnota for en liten retting.

Dette skal ikke ha noe lagereffekt, kun en prisendring - så jeg vil jo helst gå på utg.faktura ta fakturalinja til minus og en ny riktig til pluss. Så kunden får en kr.nota med rettingen.

?

 

mvh Caroline Hisdal

3 SVAR 3
Caroline Hisdal
CHAMPION *

av Caroline Hisdal

Heisan, takk for at raskt svar. Men jeg er i grunn ikke fornøyd med løsningen. Varenummeret forsvinner. Det betyr at salgsstatistikken ikke oppdaterer seg. Vi har varer med høy sats og middels sats. Ser at sysmetet velger høy sats og tilhørende regnskapskonto for høy sats. Men jeg skulle ha middels sats. Dette blir lett feil for en som ikke er superkonsentrert eller ikke regnskapsfører.

mvh Caroline H

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Du har helt rett.  Ved å korrigere en faktura fra Logistikk (SO303000) i Finans (AR301000), forsvinner varenummer slik at du da bare får korrigert hovedbok og reskontro, men ikke salgsstatistikk.

Skal du få dette til må du behandle dette som Logistikk-transaksjoner, f.eks. med CM-ordre.

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Jeg forstår deg slik at du bruker Logistikk, slik at faktura du nevner er opprettet i Utgående faktura (SO303000).

Videre forstår jeg at det er kun salgsinntekten som skal korrigeres, mens lagertransaksjoner og varekost er ført korrekt.

 

Du treng er da ikke å reversere hele transaksjonen, men kan bare lage en kreditnota eller tilleggsfaktura i Utgående faktura (AR301000), altså den som ligger under Kundereskontro.  Du kan her ikke velge Lagerførte varer, men kan føre rett mot riktig Konto.

 

Dersom dere har fakturert for høyt beløp til kunde, kan du

  1. åpne den allerede utsendte faktura i AR301000
  2. Velg Behandling - Reverser  (du får da opp en tilsvarende kreditnota)
  3. Legg til en linje med negativt antall og riktig pris  (husk riktig Konto, Avgiftskode og Kostnadsbærer)
  4. Du får da en Kreditnota på differansen som kan sendes til kunde.

Dersom du har fakturert for lavt beløp til kunde, kan du

  1. åpne den allerede utsendte faktura i AR301000
  2. Kopier denne, legg til ny faktura og Lim inn.
  3. Du vil her få feilmelding på Varenummer til Lagerførte varer.  Bare slett varenummeret.
    Korriger prisen til differansen mot høyere pris. (sjekk at du har riktig Konto, Avgiftskode og Kostnadsbærer)
  4. Du har fått en Faktura på differansen som du kan sende til kunde.
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"