Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Kreditnota (CM Ordre) og tilbakeføring av vare

av Anonymous

Hei

Har forstått det slik ar en CM Ordre (Kreditnota) også skal tilbakeføre varene på lager. Vi opplever at varene ikke blir tilbakeført på lager.  Har noen kjennskap til dette og hva må man ev. gjøre for at varene skal tilbakeføres. Annen ordretype??

 

1 SVAR 1
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne (Oppdatert ‎11-04-2019 15:57 av BeritAnne )

Her tror jeg du har gjort noe i feil rekkefølge eller/og i feil skjermbilde.  Jeg skal forsøke å forklare og håper det ikke blir for inngående.  Håper også du kjenner til de unike skjermbildenumrene (ScreedID) som du kan se i URL'en til det bildet du jobber i, da jeg liker å henvise til disse.

 

For det første: Når man jobber med lagervarer så skal du alltid håndtere varene først og så faktura/kreditnota deretter.  Visma.net har et svært god håndtering rundt returer når du gjør det riktig.

 

Du bør også være oppmerksom på at det er to forskjellige skjermbilder for Utgående faktura i Visma.net, AR301000 (Finans - Kundereskontro) og SO303000 (Logistikk - Salg).

Faktura som gjelder varesalg og blir opprettet i SO303000 (som følge av ordre og leveranse) er synlig i AR301000 når de er oppdatert, men ikke før.  Faktura som er opprettet i AP301000 vil aldri bli synlig i SO303000.

 

I forhold til det du har gjort:

Du skriver at du opplever at vare fra en kreditnota ikke kommer tilbake på lager.  Siden det ikke er mulig å registrere lagervarer direkte inn i en faktura eller kreditnota i noen av disse skjermbildene og det ikke er noe valg for å reversere faktura i SO303000, så regner jeg med at det dere har gjort er å reversere faktura i AR301000.  Dette er teknisk mulig, men siden dette skjermbildet tilhører finans så vil en slik reversering ikke håndtere vareflyt.  Det burde kanskje vært en sperre for dette i VnF, men det er det ikke pr. i dag.  Denne kreditnotaen er feil og må derfor utlignes mot en debetnota (reversering av utgående kreditnota)

 

Så det du skulle ha gjort:

Håndter varene først  Opprett returordren i bilde Salgsordrer SO301000 med riktig ordretype: RC, RM eller RR etter hvordan returen skal kompenseres mot kunde.  Dersom det er kreditnota er RC riktig type.

Så skal det opprettes og behandles Mottak av varene for så til sist å opprette faktura (kreditnota).

 

Trenger du mer informasjon eller opplæring rundt dette med vareretur bør du ta kontakt med partneren din.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"