Mine områder
Hjelp
Silje79
CONTRIBUTOR ***

Legge til periodiseringsnøkkel på oppdatert bilag/faktura

av Silje79

Hei

 

Hvordan får jeg periodisert et bilag/inngående fatura uten å måtte gå den tunge veien om å kreditere fakturaen og så legge den inn på nytt?

8 SVAR 8

av Jeanette Haagensen

Hei Silje!

På menyvalget periodiseringsplan (DR201500) kan du hente opp bokført faktura og legge til periodiseringsplan.

 

T_B_J
CONTRIBUTOR ***

av T_B_J

Hei

 

Andre svar på tråden sier at det ikke er noen enkel løsning, men dette høres jo ut som akkurat det. Hvordan gjør man i så fall dette i praksis?

av Jeanette Haagensen

Hei,

 

Du må ompostere selve faktura til den kontoen du har for periodisering, 1740 el, hvis den ligger på kostnadskonto.

 

Gå til Periodisering -> Transaksjoner -> Periodiseringsplan

Hent opp bilaget (velg inng.faktura på dok.type og søk opp bilagsnummeret i ref.nr)

Du må også velge beløpet som skal periodiseres på linjenr.

Under komponenter velger du periodiseringsnøkkel, konto osv og generer transaksjoner så du ser hvordan periodiseringen blir. Oppdater og kjør periodisering på vanlig måte.

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Du kan lage et korreksjonsbilag for periodiseringen uten å kreditere og lage nye faktura på leverandøren.  Det er jo ikke alltid så ønskelig med mange "ikke-reelle" faktura og kreditnotaer på reskontro bare pga. at man har glemt en periodisering som er noe man gjør for eget regnskap.

 

Jeg anbefaler da å opprette en Oppjustering.  Denne kan legges på samme leverandør som opprinnelig faktura, eller på en "korreksjonsleverandør" som man oppretter nettopp for slike ting.

Samme dato som Inng.fakt.  Forklar gjerne i fakturatekst hvilket bilag dette er korreksjon for.

Legg inn tilsvarende linje som den du har glemt å periodisere bare med negativ verdi og så en positiv linje MED periodiseringsnøkkel.

Dette bilaget kan føres bare med nettotall og uten Avgiftskode, dersom det ikke er aktuelt å korrigere avgiften.

Bilaget skal få en total sum på kr 0 og vil bli automatisk Avsluttet ved oppdatering.

 

For utgående faktura kan du gjøre akkurat det samme, men bruk da bilagstype Debetnota. 

Simen Veum
VISMA

av Simen Veum

Hei😊

det er ingen annen enklerer vei, enn å kreditere og registrere faktura på nytt, for å samtidig registrere den uteglemte periodiseringsnøkkel. 

 

Einy Helen Akselsen
CONTRIBUTOR **

av Einy Helen Akselsen

Men dersom man har registrert en faktura med feil periodiseringsnøkkel, kan man ikke da bare reversere denne for så å legg det inn på nytt?

Det er også en mulighet.

Spørsmålet var hvordan man kunne løse det uten å reversere.

RobinMotroen
CONTRIBUTOR *

av RobinMotroen

Hadde vært gull å kunne gjort dette hvis man skulle "glemme" eller at det ikke var satt opp på forhånd.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"