Mine områder
Hjelp
Gøran Habberstad
CHAMPION *

MVA-koder på avgiftsfri fraktfaktura ved import og eksport

av Gøran Habberstad

Vi mottar faktura for frakt fra f.eks. TNT som har 0 i MVA. Dette gjelder frakt på import og eksport, og importfrakten er oppført som frakt på oversikten som lastes ned fra Altinn hver måned når vi beregner importmoms. Så vidt jeg har forstått skal da inngående frakt føres med MVA-kode 21 og utgående frakt føres med kode 0 (SAF-T-koder). Hvordan håndteres dette når inngående og utgående frakt kommer på samme faktura med hensyn til Avgiftssone? Det finnes vel ikke en Avgiftssone hvor man kan bruke både MVA-kode 21 og 0 på samme inngående faktura?

3 SVAR 3
Markus Wang
VISMA

av Markus Wang

Beklager det 🙂 Så bra at du har fått svar på spørsmålet.

 

Markus

Markus Wang
VISMA

av Markus Wang

Hei Gøran!

 

Vi har ikke støtte for inngående- og utgående merverdiavgift på samme dokument. I dette tilfelle må du føre både en inngående- og en utgående faktura for å få brukt riktige avgiftskoder.

 

Mvh Markus Wang

Visma

Gøran Habberstad
CHAMPION *

av Gøran Habberstad

Hei Markus! Du har nok misforstått spørsmålet. Det dreier som en inngående faktura fra fraktselskap med avgiftsfri frakt både fra oss (i utlandet) og til oss (import). Jeg har fått svar på dette spørsmålet for en stund siden. Jeg måtte legge inn avgiftsnummer 0 på avgiftssone 12. Eksportfrakt kan da føres med kode 0, og importfrakt med kode 21.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"