Mine områder
Hjelp
Charlott1
CONTRIBUTOR ***

Manuell betaling av leverandørfaktura

av Charlott1

Hei.

 

Prøver å bokføre en manuell betaling mot leverandørfaktura men fakturaen det gjelder kommer ikke opp som alternativ selv om den ligger som åpen.

Hva kan være galt?

 

3 SVAR 3
Charlott1
CONTRIBUTOR ***

av Charlott1

Hei og takk for svar.

 

Det stemmer at den er knyttet til en remittering. Fakturaen ble avvist pga feil kid.nr derfor ble den betalt manuellt. Når jeg er på betalingshistorikk på fakturaen står status "skrevet ut". Hvordan kan jeg få endret dette slik at jeg kan bokføre?

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Betaling som blir avvist skal normalt bli slettet, men det hender at dette feiler.

Sjekk om det ligger ubehandlede linjer i AutoPay-innboks (CA50400S).  I så fall behandler du alle disse.

Sjekk om betalingen nå er fjernet, hvis ikke gjør du som følger:

 

Gå til Betalingsmetoder (CA204000) og søk opp den betalingsmetoden som ble brukt ved remittering.

På fane 'Innstillinger for Leverandørreskontro' endrer du Tilleggsbehandling til 'Ikke påkrevet'  (svar Ja på bekreftelsen som kommer opp).

 

Du kan nå gå på den Leverandørbetalingen (AP302000) som ligger på fakturaen.
Justere denne (dato, og evt. beløp) med det som er riktig i forhold til den manuelle betalingen.

Oppdater (Nå skal både betaling og faktura bli avsluttet.

 

Til slutt må du sette tilbake innstillingen på Betalingsmetoden til 'Opprett samlebetaling', slik at det er mulig å remittere igjen.

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Kan faktura allerede være knyttet mot en annen betaling, f.eks. en remittering som ikke er fullført?

Sjekk Betalingshistorikk på fakturaen, så burde du se det.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"