Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Manuelle forhåndsbetalinger til leverandør - betalt for mye, betaling vil ikke oppdateres.

av Anonymous (Oppdatert ‎07-10-2019 15:51 ( )

Hei. Har en situasjon der det er blitt utført forhåndsbetalinger til leverandør. Situasjonen er altså den at det er flere forhåndsbetalte beløp som ikke matcher helt med senere tilsendt faktura. Hvis det er betalt for lite, så godtar systemet en rest ved bruk av manuelle betalinger. Men hvis det er betalt for mye, så vil ikke betalingen blir «oppdatert». Altså går det ikke å matche for høy manuell betaling opp mot faktura. 

Kan heller ikke samle opp alle disse betalingene til en balansekonto, fordi de skal jo føres på riktig leverandør. 

Vet noen om noen god løsning her? 🙂 

4 SVAR 4
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Jeg forstår ikke helt hva det er du mener som ikke går...

 

Dersom forhåndsbetalingen er for liten så blir det en restsaldo på faktura som kan betales manuelt eller via AutoPay, slik du sier.

 

Dersom du har en forhåndsbetaling som er større enn faktura den matches mot, så skal dette gå helt fint, men forhåndsbetalingen blir selvsagt liggende igjen med en restsaldo.

Er det utligning av denne saldoen du mener du ikke får til?

 

Denne saldoen er jo et beløp som er betalt og som man har til gode hos leverandøren.

I hovedsak kan en slik forhåndsbetaling matches mot to ting: Inng.faktura og Leverandørrefusjon.

 

Slik sett tenker jeg at restsaldo fra forhåndsbetalinger kan matches mot en annen faktura (der det kanskje er forhåndsbetalt for lite), eller at man krever tilgodebeløpet tilbakebetalt av leverandøren og dermed har en leverandørrefusjon og matche mot. Én refusjon på et samlet beløp kan selvsagt matches mot mange restbeløp fra forhåndsbetalinger.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Går på inngående faktura, henter fram faktura som er betalt og går på behandlinger manuelle betalinger. Hvis da beløpet er større enn faktura vil den ikke godta det og blir ikke oppdatert.

Godkjent løsning
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne (Oppdatert ‎15-10-2019 14:50 av BeritAnne )

Da skjønner jeg hva du prøver på, men her har du nok en liten misforståelse;

Det er forskjell på Betaling og Forhåndsbetaling. 

Når du står i Inngående faktura og velger Behandling - Manuell betaling oppretter du en Betaling.  Denne kan ikke være større inn faktura.

Riktig vil være å gå til Leverandørbetalinger (AP302000), opprett bilag med Type forhåndsbetaling, Beløp og dato som stemmer med det som har gått ut fra bankkonto.

Under fane 'Dokumenter til matching' legger du til den/de Inngående faktura som skal matches.

Dersom det er differanse i beløp på disse vil restsaldo ligge på Faktura eller Forhåndsbetaling som forklart over.

Er dette oppklarende?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Yess! Helt vakkert! ❤️ 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"