Mine områder
Hjelp
Mantena_AS
CHAMPION *

Merknader på utgående fakturaer.

av Mantena_AS

Hva er dette feltet ment å brukes til?

Merknader-feltet/ boksen i utgående faktura-bildet bruker vi til å følge opp den enkelte faktura. Der kan vi skrive om kunden har ringt, hva kunden har sagt, hva vi har blitt enige med kunden om når det gjelder denne spesielle fakturaen. Siden vi er flere som jobber i kunde reskontroen, er dette en fin måte å holde hverandre oppdaterte om status på den enkelte faktura.

 

MEN - nå har jeg oppdaget at når jeg kopierer en faktura, som har merknad på seg, så vil også merknaden bli kopiert over til den nye faktura.  Det gir jo lite mening, - at en ny faktura skal ha merknad om feks. "har blitt enig om del-betaling". Det var jo merknaden som gjaldt den gamle faktura...

3 SVAR 3
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Det er vel litt forskjellig hva man ønsker å bruke disse merknadene til.  Det er jo "bare" et notatfelt.
Det er mulig å legge dette feltet til på ordrebekreftelser og/eller fakturadokumentene, og kan da brukes dersom du har en lengre tekst som kan være noe forskjellig fra gang til gang og derfor ikke han hardkodes på blankettene.  Dette er veldig aktuelt ved salg av næringsmidler (for eksempel fisk) til utlandet.

 

Eller så tenker jeg at feltet er nyttig å bruke dersom man har gjort korreksjoner på et bilag, eller at de er noe ved bilaget som kan bli stilt spørsmål på av f.eks. en revisor. 

Den type merknader som du nevner høres også nyttige ut, men jeg er enig i at det er ulogisk å kopiere de til en ny faktura. 

 

Det beste er nok bare å være klar over dette, slik at når man har kopiert en faktura går man inn og sletter Merknadene på det nye bilaget.

Mantena_AS
CHAMPION *

av Mantena_AS

Det beste hadde vært om merknadsfeltet IKKE hadde blitt kopiert over på en ny faktura!

Det å skulle huske på alt mulig, som ikke er slik vi ønsker, blir fort veldig mye å huske. Og det er jo i utgangspunktet litt vanskelig å se om det er merknad på fakturaen, - den lille røde prikken er ikke stor...

Jeg forventer kanskje litt mye av et økonomisystem, men nettopp det å slippe å huske på alle mulige ting, er jo det et system skal hjelpe oss med.

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Derom kan det sikkert være mange meninger, men personlig synes jeg det er bra at Merknader følger med ved kopiering, men vi kan være helt enige om at den lille røde prikken på Merknader er latterlig lite synlig.

Når det er sagt så kan det hende at til den bruken dere har av Merknader er det bedre at dere bruker Aktiviteter.  Du finner den ved siden av Merknader.  Trykk på denne og Legg til aktivitet.  Der kan du velge om det er Telefon, e-post eller Beskjed og skrive med fritekst hva det har blitt snakket om, og evt. legge til vedlegg som gjelder denne aktiviteten.

Dersom det er lagt til Aktiviteter vises det mye bedre da det kommer opp som antall (likt som på filer), og disse blir ikke med dersom du kopierer en faktura.

 

Dersom du legger til oppgave er det et felt for påminnelse, men jeg kan ikke se at disse påminnelsene kommer opp noe sted så jeg vet ikke om dette er i bruk i VnF.

Jeg har ikke brukt disse Aktivitetene noe særlig så du får teste selv eller høre med partneren dere bruker.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"