Mine områder
Hjelp
Helga-Lise
CHAMPION *

Spørring på flere kostnadsbærere samtidig?

av Helga-Lise

Hei,

Leter etter hvordan jeg kan ta ut resultatrapport på flere prosjektnumre samtidig (ønsker å vise totalsum for disse prosjektene). Nå får jeg bare hentet ut ett prosjektnummer om gangen. Har noen tips?

1 SVAR 1
Emil_Columbi
PARTNER

av Emil_Columbi

Hei Helga!

 

En resultatrapport støtter, som du da sikkert har opplevd, parametersetting via en rekkevidde av kostnadsbærere. Dette betyr at du har mulighet til å filtrere på en spesifikk kostnadsbærer ved å sette den samme fra/til, eller ved å definere en faktisk rekkevidde. Dette fungerer jo fint hvis prosjektene ligger sekvensielt i klienten, men det er ikke alltid tilfellet.

 

Det er "i teorien" mulig å løse dette i resultatrapporten ved å definere hver linje i radsettet flere ganger med sin egen kostnadsbærer, skjule linjene, og deretter tilegne en synlig summeringslinje for de skjulte linjene. Dette tar potensielt en del tid avhengig av hvor mange prosjekter det er snakk om, og er lite dynamisk for endringer på brukernivå, men da ville du fått resultatet for et utvalg av prosjekter i samme rapport tilsvarende slik resultatrapporten ser ut nå.

 

Dersom summen er det eneste som er interessant her er det også mulig å sette opp en egendefinert forespørsel på samme format som resultatrapporten. Fordelen med dette er at du har full kontroll over filterfunksjonen - som også støtter dynamisk filtrering og visning av flere prosjekter samtidig på brukernivå. Filteret kan også lagres, slik at du får opp den samme visningen hver gang du åpner forespørselen. En slik forespørsel kan også utvides til en pivot, slik at du kan få en kolonne for hver enkelt kostnadsbærer om det er interessant å drille seg ned på hvert enkelt prosjekt.

 

Mange brukere foretrekker også bruk av eksterne rapporteringsverktøy som OSR (OneStop Reporting), hvor det også er mulig å egendefinere en slik rapport.

 

Jeg anbefaler at du kontakter din Visma-partner og undersøker hva som blir den mest hensiktsmessige løsningen gitt deres bruk her (altså antall prosjekter, og om prosjektsettet ofte varierer over tid).

 

Mvh. Emil

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"