Mine områder
Hjelp

Summere på enhetssett på kostnadsbærere for rapporter

av Eirik Morken - Proplan AS (Oppdatert ‎15-10-2020 09:09 av Eirik Morken - Proplan AS )

Hei!

Jeg ønsker å bruke enhetssett(CS206030) for å filtrere på ulike avdelinger i en resultatrapport. La oss si vi har kontor Bergen (kostnadsbærer: 1-03), kontor Oslo (kostnadsbærer: 2-03) og kontor Stavanger (kostnadsbærer 3-03). Jeg skal lage en resultatrapport for Vestlandsregionen og skal da ha med Bergen og Stavanger separat i rapporten, samt vise totalen for resultat i regionen. Bergen og Stavanger på hver sin linje er null problem. Problemet er bare den siste linjen hvor jeg kun klarer å summere fra og til kostnadsbærere (fra 1-03, til _-03), noe som betyr at jeg ikke klarer å summere på kostnadsbærere i rapporten uten at Oslo blir inkludert. Er det noen mulighet for å løse dette? F.eks. ved bruk av verdi-feltet? (Som jeg forresten finner 0 brukbar dokumentasjon om).

Se screenshot for hva jeg på en måte ønsker å få til.

Takk for all hjelp 🙂

1 SVAR 1
Godkjent løsning
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Det første flåsete svaret er at dette hadde vært enklere dersom Oslo hadde vært 1, mens Bergen og Stavanger hadde vært 2 og 3, men dette vet du selvsagt.


Dersom det kan være ønskelig å endre på dette så er det faktisk mulig.  Det er faktisk ikke så vanskelig heller, men man må være ryddig,  nøyaktig og konsekvent;
1. Endre navn på Registerverdiene

2. Endre alle kostnadsbærerstrengene i Kostnadsbærere (GL203000).  Kan hende du må lage en eller flere "Dummy"-verdier som du kan føre tallene via, da det ikke er mulig å ha to like Kostnadsbærerstrenger. 
En slik korrigering kan gjøres ved importscenario dersom du har mange verdier.

Selv om dette ikke er så vanskelig, så er det veldig fort å gjøre feil som det kan være krevende å rette opp.  Du bør derfor ikke gjøre dette mens det er andre brukere inne i systemet, og når du først begynner må du gjøre deg helt ferdig før du legger oppgaven fra deg.

 

Hvis Kostnadsbærerne blir endre slik kan du i enhetssett (og andre rapporter) bruke fra-til på kostnadsbærer.

 

Et annet alternativ er å ikke bruke enhetssett, men å lage et nytt radsett som viser det du ønsker.

Lag da én linje for Bergen og én linje for Stavanger (innenfor hver gruppering av konto/kontogrupper).  Og så lage en sum av disse to linjene.
Dette er mer tidkrevende og gir en rapport som det er mer utfordrende å endre på, men du slipper å endre kostnadsbærerne.

Det er de alternativene jeg umiddelbart ser for meg.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"