Visma.net Payroll og Expense
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Feriepenger registrert i Mamut One - utbetalt til tidligere ansatt via Payroll

Hei!

Jeg gikk over fra Mamut One Standard til Visma eAccounting med Payroll ved årsskiftet 2017/18. 

Ved utbetaling av feriepenger i år, er det i det gamle systemet registrert en tilgodehavende feriepenger til en deltidsansatt som avsluttet sitt engasjement i Juli 2017. 

Hvordan får jeg registrert dette i Payroll slik at utbetalingen til den tidligere ansatte blir korrekt innberettet med A-melding til skattemyndighetene via Altinn?

Imøteser snarlig svar

mvh

Kjetil Johansen

3 SVAR 3

Sv: Feriepenger registrert i Mamut One - utbetalt til tidligere ansatt via Payroll

Hei

For å registrere feriepenger på en ansatt som er opptjent/registrert i et annet system, så må du legge inn feriepengene som er opptjent forrige inntektsår som en inngående saldo under Employee - Ansatt - Transaksjoner - Inngående saldo.

Se denne artikkelen for hvordan legge inn inngående saldo:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Transaksjoner/ta-p/106870

For en nærmere beskrivelse av rutine for feriepenger og trekk i lønn for ferie, kan du ta en kikk på denne artikkelen:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net/Automatisk-rutine-for-feriepenger-og-trekk-i-l...

Mvh

Turi M. Sørensen

Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR **

Sv: Feriepenger registrert i Mamut One - utbetalt til tidligere ansatt via Payroll

Takk for svar Turi!

Jeg skal legge inn opptjente feriepenger fra 2017 (Mamut One) som en inngående saldo slik som du skisserer i Emplyee. Imidlertid lurer jeg også på følgende: For hele perioden 2017 og frem til 31 mai i år har jeg benyttet et virksomhetsnummer som var tilknyttet virksomhet i en annen kommune (Kåfjord - sone 5).  Fra 1 juni i år har jeg flyttet virksomheten hjem til Harstad (sone 4). Jeg har fått opprettet et eget virksomhetsnummer fra Brreg via Altinn. Oppsettet for virksomhetsnummer i selskapsinntillinger er følgelig endret med nytt nummer fra og med 1 juni i år. Når jeg nå skal innberette utbetalinger av feriepenger fra 2017 i Payroll - skal jeg bruke det nye virksomhetsnummer eller det gamle?

Hei

Det er utbetalingstidspunktet som styrer dette. Så når man utbetaler feriepengene i juni, så skal dette rapporteres inn på virksomheten man tilhører i juni (det nye virksomhetsnummeret i ditt tilfelle).

Mvh
Turi M. Sørensen

Senior Support Konsulent
Visma Mamut AS