Mine områder
Hjelp
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Annen timesats som grunnlag for overtid

av Eide Marianne

Når våre lærlinger jobber overtid skal de ha grunnlag overtid regnet av timelønn for hjelpearbeidere, ikke av timelønnen som ligger på dem i Employee-stilling.  Noe som vet hvordan dette kan løses?

6 SVAR 6
Godkjent løsning
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Takk for svar. 

Jeg har opprettet en lønnsart for sykelønn, hvor timesatsen kan overstyres, dette er jo påkrevd når man skal regne snitt av siste 3 måneders lønn. Her har jeg lagt Påkrevd på sats under avansert.   Jeg kan jo bare kopiere denne, med små justeringer for overtid, og legge inn satsen inkl overtid som timesats ved registrering av overtid for lærlinger på hjelpearbeidersats.  Kanskje jeg nærmer meg noe🙂

Marianne_Gjerde
CONTRIBUTOR ***

av Marianne_Gjerde (Oppdatert ‎31-01-2022 15:34 av Marianne_Gjerde )

Jeg har lurt på det samme, men i møte med han som veileder oss med oppsett fikk jeg som svar at vi kan opprette egen arbeidstidsavtale for lærlingen i Employees - Instillinger - Arbeidstidsordning.

 

Når du setter opp arbeidstidsordningen skal du legge inn "timer pr uke", "timer pr uke (rapportert)" og "timer pr uke (for beregning av overtidssats)". Jeg dupliserte den arbeidstidsordningen som var rett (i vårt tilfelle Normalarbeidstid 37,5 t/u) og laget et annet navn. På de to første feltene lot jeg det står 37,5, men i felter for timer pr uke (for beregning av overtidssats) la jeg inn færre timer slik at timelønn for overtid ble så rett som mulig. På grunn av at du bare kan legge inn 2 desimaler ble det noen øre feil, men det er det nærmeste jeg kom en løsning for å få rett lønn.

 

MEN! I vårt tilfelle har vi lærlinger som har 4 ulike "lønnstrinn" i læretiden etter hvor lenge de har vært lærling. Jeg måtte da opprette 4 ulike arbeidstidsordninger slik at jeg bytter arbeidstidsordning OG månedslønn når de skal opp i lønn. Har man mange lærlinger med ulike løp og på ulike stadier så blir dette en meget tungvint måte å løse det på, så om noen andre har bedre løsninger mottas de med takk. 🙂

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Tusen takk for svar, ja dette hørtes fryktelig tungvint ut.  Håper det finnes en alternativ løsning til noe så enkelt som å kunne bruke en annen timesats enn den som står på stillingen.

Kari W
CONTRIBUTOR *

av Kari W

Legger inn en egen lønnsart overtid lærling, kun tillegg og legger satsen under avansert. Litt manuelt når det gjelder satsen.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Takk for svar, litt usikker på hva du mener her.  Kun tillegg?  Mener du at du legger overtidstillegget som sats?  Utbetaler du det over 2 lønnsarter? Kan jeg spørre hvordan lønnsarten ser ut på de ulike fanene?

Kari W
CONTRIBUTOR *

av Kari W

Ja, ordinær timesats, og tillegg lærling på egen lønnsart, overtidstillegg lærling

 

KariW_0-1643717027726.png

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"