Mine områder
Hjelp
Marianne_Gjerde
CONTRIBUTOR ***

Arbeidsavklaringspenger og skatt på naturalytelser

av Marianne_Gjerde

Har en ansatt som har vært så lenge sykmeldt at vedkommende nå har gått over på arbeidsavklaringspenger. Når jeg legger inn det i Calender og kjører lønnskjøring som normalt får jeg avvist A-meldingen på grunn av negativ skatt. Det viser seg at naturalytelsene som han har og som vi innberetter (telefon og forsikringer) gir en negativ skatt som A-meldingen ikke godtar. Har midlertidig løst det med å avslutte de faste transaksjonene, fra samme dato som han gikk over på AAP, men dette skal jo innberettes på han og han skal jo trekkes i skatt for dette om/når han kommer tilbake på jobb. Hvordan kan jeg løse dette slik at A-meldingen er rett OG vi får innberettet dette på han?

2 SVAR 2

av Ivar Grøndahl1

Hei 

Her er lenke til "brukertips" på payroll. Naturalytelser som løper når det ikke er lønn å trekke forskuddstrekk i.

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Hvordan-handterer-Visma-net-Payroll-fo...

 

Marianne_Gjerde
CONTRIBUTOR ***

av Marianne_Gjerde

Brukertipset hjelper jo ingenting. Jeg vet at Visma håndterte det slik frem til han kom over på arbeidsavklaringspenger (altså registrert som syk). Men det blir likevel plutselig negativ skatt når han rapporteres som AAP i stedet for syk. På grunn av at det hastet med å få innrapportert et arbeidsforhold pga bestilling av HMS-kort (som er en helt annen med aldeles ubrukelig ordning slik det må gjøres i payroll idag) så løste jeg det midlertidig med å slette de faste transaksjonene. Men dette fører jo med seg at de heller ikke blir innberettet på han, så det er en dårlig løsning. Det må da gå ann å både stå på AAP og samtidig ha naturalytelser som blir innberettet korrekt. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"