Mine områder
Hjelp
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Automatisk trekk i fast lønn for ferie

av Eide Marianne

Hei,  noen som vet om det automatisk trekkes i fast lønn også der det ikke er feriepenger å utbetale hvis vedkommende ligger under standard ferieavtale?  Ferieavtalen sier under ferietrekk for fastlønnede; Ja, trekk full ferie ved utbetaling av feriepenger.  Jeg tenker på dem som begynner i ferieåret og ikke har feriepenger til gode. 

Hadde vært fint å slippe og opprette en egen ferieavtale på dem som ikke har feriepenger til gode. Disse ønsker gjerne et fast trekk på noen dager pr. måned, som gjøres fortløpende og manuelt, så slipper de fullt trekk når ferien avvikles.  Så da lurer jeg på om systemet er smart nok til ikke å foreta ferietrekk når det ikke genereres feriepenger?

3 SVAR 3
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

@LNO Takk for svar.  Ja, jeg trekker litt hver måned gjennom året.  Tenker at da blir gjerne det mest effektive å opprette egen ferieavtale hvor det ikke trekkes for ferie.

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Ps. hvis du vil foreta trekk i forskuddet over flere måneder, så går jo selvfølgelig det bra 

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Hei

Det var ihvertfall slik i fjor, men vi ble tipset fra vår partner at vi kunne legge inn forskudd på den som ikke hadde fullt opptjent feriepenger i juni, og så trekke dette forskuddet i juli. Forskuddet må jo beregnes slik at det ikke blir negativ lønn i juni, og at det tilsvarer hvor mange feriedager den ansatte faktisk skal avvikle i året (hvis det er relevante årsaker til at den ikke skal avvikle minimum 21 dager lovfestet)

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"